ز طالوت…………………………………………….. ۱۸۲
۳-۱-۶- محدَّث بودن امام…………………………………………………………………………………… ۱۸۴
۳-۲- وراثت و مصلحت الهی در تعیین امام………………………………………………………………. ۱۹۲
۳-۳- ضرورت مستمر وجود خلیفه و امام در زمین تا قیامت………………………………………. ۲۰۰
۳-۳-۱- آیات استخلاف آدم و تعلیم اسماء…………………………………………………………… ۲۰۰
۳-۳-۲- آیات نجات انبیاء و پیروان آنان………………………………………………………………. ۲۰۲
۳-۴- وجود صفات مستخلف در خلیفه و امام………………………………………………………….. ۲۰۴
۳-۵- برتری انبیاء و حجج الهی بر فرشتگان…………………………………………………………….. ۲۰۵
۳-۶- تقدم وجود خلیفه بر دیگران………………………………………………………………………….. ۲۰۶
۳-۷- امامت و هدایت به امر…………………………………………………………………………………… ۲۰۷
۳-۸- سبب موهبت امامت………………………………………………………………………………………. ۲۰۹
۳-۹- امکان تصدی مقام امامت در کودکی………………………………………………………………… ۲۱۰
۳-۱۰- رجعت………………………………………………………………………………………………………. ۲۱۵
-۱۰-۱- امکان رجعت بر پایه قصص قرآن……………………………………………………………. ۲۱۵
۳-۱۰-۲- رجعت بر پایه آیات استخلاف……………………………………………………………… ۲۱۷
۳-۱۰-۳- آیه “وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ..”…………………………….. ۲۱۸
۳-۱۱- توسل و استغاثه………………………………………………………………………………………….. ۲۲۲
۳-۱۱-۱- توسل حضرت آدم(ع)…………………………………………………………………………. ۲۲۲
۳-۱۱-۲- حضرت یوسف(ع) و درخواست از ساقی پادشاه در زندان……………………….. ۲۲۳
۳-۱۱-۳- استغاثه فرزندان یعقوب(ع) به یوسف(ع)……………………………………………….. ۲۲۴
۳-۱۱-۴- توسل فرزندان حضرت یعقوب(ع) به پدر………………………………………………. ۲۲۶
۳-۱۱-۵- توسل و استغاثه فرعونیان و بنی اسرائیل به حضرت موسی(ع)………………….. ۲۲۶
۳-۱۱-۵-۱- درخواست برداشتن رجز………………………………………………………………. ۲۲۶
۳-۱۱-۵-۲- درخواست آب……………………………………………………………………………. ۲۲۷
۳-۱۱-۵-۳- درخواست طعام………………………………………………………………………….. ۲۲۸
۳-۱۲- تبرک جستن به اولیاء و آثار ایشان………………………………………………………………… ۲۲۹
۳-۱۲-۱- تبرک به مقام ابراهیم(ع)……………………………………………………………………….. ۲۲۹
۳-۱۲-۲- پیراهن یوسف(ع) و بازگشت بینایى یعقوب(ع)……………………………………….‏ ۲۳۰
۳-۱۲-۳- تبرک جستن به تابوت در بنی إسرائیل…………………………………………………… ۲۳۱
۳-۱۲-۴- تبرک جستن به جایگاه اصحاب کهف…………………………………………………… ۲۳۳
۳-۱۲-۵- مبارک بودن حضرت عیسی(ع)…………………………………………………………….. ۲۳۴
۳-۱۳- زیارت معصومان(ع)…………………………………………………………………………………… ۲۳۵
۳-۱۳-۱- دعاء حضرت ابراهیم(ع)……………………………………………………………………… ۲۳۵
۳-۱۳-۲- دعوت مردم به حج توسط حضرت ابراهیم(ع)……………………………………….. ۲۳۸
۳-۱۳-۳- مزار اصحاب کهف……………………………………………………………………………… ۲۴۰
۳-۱۴- شفاعت……………………………………………………………………………………………………… ۲۴۱
۳-۱۴-۱- شفاعت حضرت نوح(ع) برای پسرش…………………………………………………… ۲۴۲
۳-۱۴-۲- شفاعت حضرت ابراهیم(ع) برای قوم حضرت لوط(ع)……………………………. ۲۴۲
۳-۱۴-۳- درخواست آمرزش حضرت ابراهیم(ع) برای آزر…………………………………….. ۲۴۴
۳-۱۴-۴- درخواست آمرزش حضرت نوح(ع) برای پدر و مادر و مؤمنان…………………. ۲۴۵
۳-۱۴-۵- درخواست آمرزش حضرت ابراهیم(ع) برای پدر و مادر…………………………… ۲۴۶
۳-۱۴-۶- آمرزش طلبی حضرت موسی(ع) برای خود و برادرش…………………………….. ۲۴۶
فصل چهارم: مباحث مهدویت در قصص قرآن
۴-۱- امکان پنهانی بودن ولادت امام عصر(ع)…………………………………………………………… ۲۴۸
۴-۱-۱- ولادت پنهانی حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع)……………………………… ۲۴۸
۴-۱-۲- انکار امام عصر(ع) توسط عموی حضرت………………………………………………… ۲۴۹
۴-۲- امکان تصدی مقام امامت در کودکی………………………………………………………………… ۲۴۹
۴-۳- غیبت حضرت مهدی(ع)……………………………………………………………………………….. ۲۵۲
۴-۳-۱- شبهه ناروایی غیبت برای امام………………………………………………………………….. ۲۵۲
۴-۳-۲- آیا غیبت خلاف عادت است………………………………………………………………….. ۲۵۵
۴-۳-۳- حکمت غیبت………………………………………………………………………………………. ۲۵۸
۴-۳-۴- رؤیت امام عصر(ع) بى‏آنکه شناخته شود………………………………………………….. ۲۶۵
۴-۴- طول عمر امام عصر(ع)………………………………………………………………………………….. ۲۶۷
۴-۵- پایایی دوران جوانی امام عصر(ع)…………………………………………………………………… ۲۶۹
۴-۵-۱- قصه اصحاب کهف……………………………………………………………………………….. ۲۷۱
۴-۵-۲- ماجرای عزیر(ع)…………………………………………………………………………………… ۲۷۱
۴-۶- صدور معجزه در وقت ظهور………………………………………………………………………….. ۲۷۴
۴-۷- حکومت جهانی حضرت مهدی(ع)…………………………………………………………………. ۲۷۷
۴-۸- آداب انتظار………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۹
۴-۸-۱- صبر جمیل داشتن…………………………………………………………………………………. ۲۸۰
۴-۸-۲- امیدواری به امر فرج……………………………………………………………………………… ۲۸۰
۴-۸-۳- غیبت را ناشی از علم و حکمت خداوند دانستن……………………………………….. ۲۸۰
۴-۸-۴- تأثر و اندوه در فراق و اشتیاق…………………………………………………………………. ۲۸۱
۴-۸-۵- به یاد امام عصر(ع) بودن………………………………………………………………………… ۲۸۲
۴-۸-۶- شکوه از غیبت به نزد خدا، مناجات و دعا………………………………………………… ۲۸۴
۴-۸-۷- اقدام عملی همراه با امیدواری به وصال……………………………………………………. ۲۸۶
نتایج و یافته‏ها‌‏………………………………………………………………………. ۲۸۷
فهرست منابع………………………………………………………………………… ۲۸۹
کلیات
۱- تعریف مسأله و تبیین موضوع
قصص قرآن از دیرباز مورد توجه مفسران، محدثان و دانشمندان علوم قرآنی بوده و از ابعاد گوناگون پژوهش‏های متنوعی در این موضوع سامان یافته است برخی از این آثار روایی و برخی ناظر به ابعاد تاریخی و جغرافیایی قصص قرآن است و برخی دیگر مربوط به ابعاد زیبایی شناسی قصص قرآن و ابعاد هنری و اعجاز بیانی آن است.
از سوی دیگر هر یک مفسران باتوجه به رویکرد تفسیری خویش در ذیل آیات قصص به تفسیر آن پرداخته‏ا‏ند. در برخی از تفاسیر اهل سنت غالباً به جزئیات قصص پرداخته‏ا‏ند مانند “جامع البیان” طبری(د ۳۱۰ق)، “لطائف الاشارات”‏ قشیری(د ۴۶۵ق)، “الجامع لأحکام القرآن” قرطبی(د ۶۷۱ق)، “الدر المنثور” سیوطی(د ۹۱۱ق) که در ذیل قصص روایات متعددی دیده مى‏شود، که جزئیات گوناگونی از قصص قرآن در آن بیان شده که برخی از آنها از قبیل إسرائیلیات و روایات غیر معتبر به شمار مى‏رود و چه بسا خالی از ابعاد هدایتی و تربیتی باشد.۱
در این میان یکی از موضوعات اساسی در تفسیر قرآن، ابعاد کلامی و جنبه‏های استنباط کلامی از قصص قرآن در حوزه مباحث “امامت” است. لذا موارد گوناگونی مى‏توان یافت که مفسران امامی در تفسیر برخی آیات قصص نکات قابل توجهی از مباحث “امامت پژوهی” در استنباط از آن قصص بیان کرده‏ا‏ند، در آثار کلامی امامیه در مباحث “امامت” نیز اهتمام بسیاری نسبت به تفاسیر امامیه، در استنباط کلامی به آیات دیده مى‏شود. از سوی دیگر تأمل در روایات تفسیری اهل بیت(ع) در باب قصص قرآن نشان مى‏دهد که یکی از مهمترین شیوه‏های اهل بیت(ع) در تبلیغ امامت و تبیین ابعاد

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید