پايان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق:مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

حافظ، وكيل، مسلط، جبار نبودن پيامبر

آيات ديگري كه درباره‌ي ارتباط نداشتن رسالت پيامبر با امور اجتماعي به آنها استدلال شده، آيه‌هايي است كه تسلط و جبار بودن يا حافظ بودن و وكيل بودن پيامبر نسبت به مردم را نفي مي‏كنند. در مورد اول، دو آيه در قرآن كريم آمده كه در يكي سيطره‌ي پيامبر  بر مردم نفي شده و در ديگري، جبار بودن ايشان: «فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّر.» «لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِر. پس تذكّر ده كه تو فقط تذكّر دهنده‏اي.» بر آنان سيطره‌اي نداري.» (غاشيه/ 21 و 22)

«نحَّْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ  وَ مَا أَنتَ عَلَيهِْم بجَِبَّار. ما به آنچه مي‏گويند داناتريم، و تو به زور وادارنده‌ي آنان نيستي…‏» (ق/45)

اين آيات، هر دو در سوره‌هاي مكي است؛ و همان‏ طور كه از سياق آيه‌هاي قبل و بعد آنها بر مي‌آيد، مربوط به امر هدايت و ايمان هستند; زيرا مخاطب آنها مشركانند. از اين رو، خداوند در اين دو آيه مي‏خواهد اجباري بودن هدايت را نفي كند و به پيامبرش مي‏گويد: «با زور نمي‌‌‏تواني آنان را هدايت كني»; زيرا دراين امر، من تو را مسلط بر آنان قرار نداده‏ام; چون سنت الهي بر اين قرار گرفته كه مردم، با اختيار خود هدايت را بپذيرند و اگر قرار بود كسي به اجبار هدايت ‏شود، خداوند، خود مي‏توانست همه را مؤمن كند: «وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ لاََمَنَ مَن في الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا… و اگر پروردگار تو مي‏خواست، قطعاً هر كه در زمين است، همه‌ي آنها ايمان مي‏آوردند…» (يونس/99)

از سوي ديگر، اگر اين آيات را شامل امور اجتماعي بدانيم و خطاب آنها را شامل مؤمنان در مدينه نيز بگيريم، آنچه اين آيات از پيامبر  نفي مي‏كنند، صفت زورگويي و تسلط با زور است؛ و چنين اوصافي حتي در صورت قائل شدن به حاكميت ‏سياسي پيامبراكرم، از ايشان منتفي است; زيرا حكومت ايشان، مبتني بر حق و مداراست‏: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ  وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِك‏…پس به [بركتِ‏] رحمت الهي، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدي، و اگر تندخو و سختدل بودي، قطعاً از پيرامون تو پراكنده مي‏شدند…» (آل عمران/159) نه بر اساس زورگويي؛ كه خداوند آن را در مقابل حكومت پيامبران  معرفي مي‏كند: «وَ تِلْكَ عَادٌ  جَحَدُواْ بَِايَاتِ رَبهِِّمْ وَ عَصَوْاْ رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُواْ أَمْرَ كلُ‏ِّ جَبَّارٍ عَنِيد. و اين، [قوم‏] عاد بود كه آيات پروردگارشان را انكار كردند، و فرستادگانش را نافرماني نمودند، و به دنبال فرمانِ هر زورگوي ستيزه‏جوي رفتند.» (هود/59)

اما آيه‌هايي كه وكيل و حفيظ بودن را از پيامبر نفي مي‏كنند، با آيات قبل، در اين جهت كه مختص به هدايتند و در باره‌ي مشركان نازل شده‏اند، يكسانند. آيه‌هاي زير، جامع هر دو عنوان است: «اتَّبِعْ مَا أُوحِي إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ  لاإِلَهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشرِْكِين‏. از آنچه از پروردگارت به تو وحي شده پيروي كن. هيچ معبودي جز او نيست، و از مشركان روي بگردان.» (انعام/106) «وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكُوا وَ مَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنتَ عَلَيهِْم بِوَكِيل‏. و اگر خدا مي‏خواست آنان شرك نمي‏آوردند، و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده‏ايم، و تو وكيل آنان نيستي.» (انعام/107)

از اين رو، هر چند اين آيات، مسؤوليت ‏حفاظت و وكالت را از دوش پيامبر  بر مي‏دارند، ولي خطاب آيه در اين مورد، متوجه مشركان است. علامه طباطبايي در اين باره مي‏فرمايد:

«اين كلام خداوند: و ما جعلناك عليهم حفيظا و ما انت عليهم بوكيل‏» همچون قسمت‏هاي قبل آيه، براي دلداري پيامبر و آرامش نفس اوست و گويا از «حفيظ‏»، كسي اراده شده كه اداره‌ي امور و جور مردم، مثل زنده بودن، رشد، رزق وغيره را بر عهده دارد و از «وكيل‏»، كسي كه موظف به اداره‌ي كارهاي موكل‏عنه است تا بدين وسيله، نفع‌هايي را كه او در معرض آن است، برايش كسب و ضررها را از او دور كند. پس معناي آيه به ‏طور خلاصه اين است كه نه امور تكويني مشركان و نه امور حيات ديني آنان، هيچ‏كدام بر عهده‌ي تو نيست تا رد دعوت تو و عدم قبول آن از سوي آنان، تو را محزون كند.»[1]

1ـ تفسير الميزان، ج‏7، ص‏314.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

پرسش‌هاي پژوهش

1ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها، ملل و دولت‌ها چيست؟

2ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي تبليغ و ارشاد ديگر ملت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها چيست؟

اهداف اين پژوهش

ــ آشنايي با مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

ــ آشنايي با مباني قرآني مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

Author: 92