دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی نکاح موقت با نهادهای مشابه در فقه اهل تسنن 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

مردسالارانه بودن ازدواج موقت :

گروهی از منتقدین نیز بر این عقیده اند که قانون ازدواج موقت به نفع مردان طراحی شده و حقوق زنان را مد نظر قرار نداده است. در این نوع ازدواج برای مردان این آزادی گذاشته شده که بتوانند با زنان متعددی به صورت موقت ازدواج نمایند و از قید تامین امکانات لازم ازدواج دائم و یا تامین زندگی زن و فرزند رها باشند. غلامرضا صدیقی اورعی با طرح این بحث و با وحشیانه خواندن ارضاء غریزه جنسی به صورت موقت آنرا فقط در چارچوب ازدواج دائم فرهنگ و قابل قبول می داند[1].

وی در ادامه بحث خود اشاره می کند که در صورتی که “راه مشروع همبستری و ارضای جنسی” بدون تعهدات مالی پذیرفته و رایج گردد مردان از قید و بند زنان رها شده و دیگر دنبال کار و شغل و حرفه آموزی نمی روند و از سوی دیگر زنان مجبور به کار و حرفه آموزشی می شوند. بحث ایشان طوری است که گویا در شرایط فعلی مردان به علت اینکه راهی ندارند اجباراً جور زنان را کشیده و به خاطر تامین نیاز جنسی خود تمامی نیازهای مالی و اقتصادی زن و فرزند و خانواده را تامین می کنند. وی چنین استدلال می کند “در شرایط حاکمیت انحصاری ازدواج دائم، پسران جوان محروم از نکاح اند و اغلب در تعارض برای یافتن شغل محترم و پردرآمد تا قابلیت و توان خواستگاری را بیابند و ازدواج کنند. اگر اینها به طور پسندیده ای بتوانند به نکاح ولذت همبستری برسند بدون نیاز به شغل پردرآمد و تعهدات مالی، انگیزه شان برای شغل مالی و کسب درآمد کاهش می یابد. ما در اینجا درصدد دفاع از ازدواج موقت نیستیم ولی ذکر این نکته لازم است که اگر ایشان به معیار فرهنگی بودن، یعنی جامعه و دین، توجه داشته، ازدواج موقت را که هدفش ارضاء موقت غریزه جنسی است و مشابه نمی خواهد و نیزاینکه ما ازدواجهای دائم را وابسته به نیاز جنسی کنیم اولاً: قدری توهین آمیز است چرا که ما می گوئیم تمام مردان به علت این نیاز مجبورند زنان را از نظر مالی و اقتصادی حمایت و تامین نمایند. این توهین به مقام زن و نیز شخصیت مرد است؟ ثانیاً: اگر این درست باشد که زنان به علت نیاز جنسی مردان به آنان، تحت حمایت مردان قرار دارند دراین صورت رواج فساد و فحشاء نیز میتواند موجب متلاشی خانواده ها شود. باید توجه داشت که ازدواج موقت راه مشروع ارضاء غریزه جنسی است و برای افرادی که در این زمینه مشکل دارند چه زن و چه مرد طراحی شده و نفع جنس خاصی مد نظر واضع آن نبوده است. ازدواج موقت مرد سالارانه نیست و اگر هم باشد نسبت به ازدواج دائم نفع کمتری برای مردان دارد و حقوق زنان در آن بیشتر رعایت شده است. زنان در ازدواج موقت آزادی بیشتری دارند. آزادی که در متعه به ویژه برای زن وجود دارد در عقد دائم وجود ندارد در عقد موقت زن به صورت یک موجود عاقل و بالغ در کمال آزادی تن به قراردادی      می دهد که نفع مشترک با مرد دارد. در این قرارداد مرد از هیچ امتیاز خاصی برخوردار نیست، بلکه شاید بتوان گفت که نسبت به زن از موقعیت ضعیف تری نیز برخوردار است حتی مالی هم به نام مهر که با توافق طرفین می تواند مبتلا به باشد، باید بدهد و در صورت شرط نفقه زن نیز بر عهده اوست. حال آنکه بهره بیشتری نمی برد و سود و زیان طرفین مساوی است. اصطلاح مرد سالاری هر جا صادق باشد، در این جا صادق نیست. تمامی شروط و توافق طرفین در نهایت به نفع زن تمام می شود راه ورود و خروج این قرارداد نیز به مراتب آسانتر از نکاح دائم است، بنابراین زن طرف مقتدر این قرارداد است.

[1] . پایان نامه بابایی: هانیه، ص60.

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالات اصلی تحقیق:

  • نهاد نکاح مسیار تا چه حد با ضوابط نهاد نکاح کوقت قابل انطباق است؟

2- ضوابط نکاح مسیار در فقه اهل تسنن چیست؟

دسته‌ها: پایان نامه حقوق