پايان نامه بررسی راهکارهای پیشگیرانه از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

بزه کاری

مبحث اول : تعریف بزه کاری

علیرغم تعدد و تنوع بزهکاری در جامعه خشونت و بیرحمی نسل های جدیدتر همواره رو به افزایش است البته این رفتارها تنها علیه اشخاص صورت نمی گیرد بلکه در مواردی علیه اموال اشخاص است ولی آنچرا که در این تحقیق مد نظر ماست رفتار بزه کارانه است که در نتیجه رفتار ناشایست تنبیه والدین و اولیای مدرسه در نوجوانان و جوانان بروز می کند . در برخی موارد نوجوانان بی آنکه هدف و نقشه مشخصی را دنبال کنند مرتکب بزه می شوند وگاه شرارت آنها به منظور انتقام یا لذت بردن یا نشان دادن فکر طغیان آمیز به عاملان تنبیه صورت می­گیرد. [1] با توجه به نکات گفته شده اکنون به تعریف لغوی بزه و بزه کاری و تعریف اصطلاحی آن و انواع بزه و دلایل آن می پردازیم .

گفتار اول : بزه کاری در لغت

بزه در لغت یعنی گناه ، خطا ، جرم و بزه کار یعنی گناهکار، خاطی، مجرم[2] هر یک از معانی در جملات مختلف دارای مفاهیم گوناگونی می باشد که از درجه بندی متفاوتی برخوردار است بزه کاری در معنا و مفهوم لفظی عبارتست از ترک انجام وظیفه قانونی ویا ارتکاب عمل خطایی که الزاما عنوان جرم ندارد . [3]

گفتار دوم : بزهکاری در اصطلاح عرف

برای تبین تعریف رفتارهای بزهکارانه از سوی کودکان و نوجوانان رویکردهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است . از نظر مقررات داخلی ایران برابر اصول قانون اساسی (اصول 36 و 37 ) و قوانین عادی ( ماده 2 ق.م.ا) جرم (بزه) زمانی واقع می شود که فرد مرتکب رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل پیش بینی شده در قانون گردد . از طرفی قانون داخلی ایران رفتار معینی را بعنوان بزه ارتکابی کودکان معرفی نکرده است .

بنابراین رفتار بزه کارانه آنها همان جرائمی است که بیان شده است حال آنکه در زبان فرانسه و نوشتارهای جرم شناسی به زبان فرانسه مفهوم بزهکاری (criminalite) اعم از جرایم جنایی و جرایم جنجه ای (delinquency) بوده وبه ماهیت عمل ارتکابی توجه دارد . [4]


گفتار سوم : انواع بزه کاری

با توجه به اینکه این تحقیق درمورد تاثیر تنبیه وبزه کاری دانش آموزان بحث می کند واز طرفی دانش آموزان گروه سنی کودکان و نوجوانان را در بر می گیرند در این گفتار انواع بزه و اعمال بزهکارانه کودکان و نوجوانان را احصا می کنیم.

به طور کلی دو نوع اعمال بزهکارانه از کودکان سر می زند نخست : جرم به معنای رفتار اعم از فعل یا ترک فعل پیش بینی شده در قانون ، در صورتی که نوجوان 17 سال وکمتر مرتکب اعمالی شوند که اگر بزرگسالان هم همان اعمال را انجام دهند مجرم هستند، در معرض مداخله قانونی قرار می گیرند. مثلا نوجوانانی که به قتل، سرقت، تخریب و … دست می زنند یا به مصرف مواد مخدر می پردازند، خطر دستگیری ، بازداشت ، رای دادگاه مبنی بر بزه کار بودن در نهایت اعزام به موسسه اصلاحی – تربیتی ویژه مجرمین نوجوان در انتظار آنها خواهد بود.

دوم: نوجوانان در صورتی که مرتکب «بزه­های ویژه کودکی» شوند در معرض مداخله قانونی قرار
می­گیرند و اینها مجازاتی هستند که فقط نسبت به کودکان و نوجوانان اعمال می­شوند در صورتی که توسط بزرگسالان انجام گیرد جرم نیست مثل فرار از خانه یا مدرسه و نافرمانی نسبت به  اوامر والدین و اولیای مدرسه در صورتی که رفتار کودک به عنوان ولگردی به خود بگیرد جرم است و قابل رسیدگی رسمی در دادگاه اطفال و نوجوانان است.[5] وگرنه اینگونه رفتار صرفا عمل مجرمانه نبوده وقابل تذکر و اصلاح و تربیت در کانونهای تربیتی چون مدارس می باشد در این راستا نقش مشاوران تربیتی در مدارس بسیار سازنده و تاثیرگذار است که می­تواند با نزدیک شدن به دانش آموزان و برقراری ارتباط نزدیک رفتار آنها زیر نظر گرفته و آرام، آرام رفتار آنها را اصلاح و از بزهکاری احتمالی پیشگیری نماید.[6]

1- مهدی اصل ، عباس (1385) بزهکاری نوجوانان و نظریه های انحراف اجتماعی ، نشر علم، ص 61

2- معین، محمد، فرهنگ فارسی معین ، تهران 1362 ، ج اول

3- نجفی ابرندآبادی ، علی حسین و حمید هاشم بیگی 1377، دانشنامه جرم شناسی ، نشر دانشگاه شهید بهشتی ، ص 199

4- نجفی ابرند آبادی ، علی حسین و حمید هاشمی ، همان، ص 199

1-siegl: 1bid : 180

2- جهت مطالعه بیشتر پیرامون انواع بزهکاری مراجعه شود به کتاب بزهکاری کودکان و نوجوانان شهلا معظمی ، نشر دادگستر 1391 .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92