پايان نامه ارشد:راهکارهای پیشگیرانه از تنبیه منجرب به بزهکاری

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

عوامل روانشناختی :

روانشناسان عوامل گوناگونی را برای بزهکاری اطفال احصاء کرده اند بزهکاری با صفات روانشناختی متنوعی همراه است که برخی از آنها عبارتند از هوش کمتر از متوسط، خلق و خوی پرخاشگرانه و … روانشناسان ثابت کرده اند که بزه کاران نسبت به دیگر افراد به مراتب از عزت نفس پایین تری برخوردارند.

اگر به گذشته ی اطفال و نوجوانان بزهکار توجه داشته باشیم خواهیم دید که اکثر قریب به اتفاق آنها به نحوی از انحاء مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند یکی از این موارد می تواند تنبیه کلامی، جسمی بی مورد عاملان تنبیه ( والدین – اولیای مدرسه ) در مقابل رفتاری که خیلی نیاز به تنبیه نداشت، باشد .

گفتار سوم :دلایل بزهکاری در مدرسه

در بزهکاری ، عوامل اجتماعی و روانی هر دو بر یکدیگر اثر می گذارند و با یکدیگر همبستگی دارند عوامل دسته اول در محیط و عوامل دسته دوم در درون شخصیت فرد وجود دارد که در مقابل محیط واکنش نشان می دهند دلایل بزهکاری کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه را با عنوان دانش آموز می توان در مباحث ذیل که به طور اختصار به آن اشاره می گردد جستجو کرد .

1- خانواده

خانواده به عنوان کانون پرورش کودکان چه در مرحله قبل از تولد و چه بعد از تولد نقش سازنده ای در شخصیت کودکان و نوجوانان دارد از این رو می تواند یکی از دلایل بزهکاری اطفال در محیط اجتماعی  و آموزشی (مدرسه) باشد بعنوان مثال، خانواده ای که به علت فقر و تنگدستی و http://lawfile.ir/والدین وطلاق از هم می­پاشد ودر ورطه فساد و تباهی غوطه ور می گردد . بسیاری از پدران برای بدست آوردن مواد مخدر اقدام به فروش دختران خود می کنند.[1] و فرزندانی که در این خانواده پرورش پیدا می کنند در همان ابتدای امر به خاطر شرایط بغرنج موجود در خانواده اقدام به انجام رفتاری در مدارس می کنند .که پیامد آن برخورد مسئولین مدارس و معرفی آنان در ادامه این گونه رفتارها به مراجع ذیصلاح جهت اقدام لازم و برخورد قانونی خواهد بود. بعنوان مثال درگیری ، زد و خورد، سرقت ، تخریب اموال مدرسه از جمله مواردی است که اگر از دانش آموزان در مدرسه سر بزند بزهکاری محسوب شده واین رفتارها از رفتارهای بی انضباطی احصا شده در مقررات انضباطی مدرسه  فراتر بوده و در صورت تکرار، اخراج از مدرسه شدیدترین تنبیهی است که از طرف مسئولین مدرسه درباره اینگونه اطفال اعمال می گردد . تا از شیوع چنین رفتاری در میان دانش آموزان پیشگیری گردد ودانش آموز خاطی (بزهکار ) از طرف مراجع ذیصلاح به موسسات کانون اصلاح و تربیت سپرده می شود.

1- معظمی ، شهلا، بزهکاری کودکان و نوجوانان ، نشر دادگستر ، چاپ 1391 ص 232

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92