پايان نامه ارشد:جایگاه تنبیه دانش آموزان در حقوق کیفری ایران

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

گفتار دوم : ویژگیهای فرعی

ویژگیهای فرعی یا غیر اصلی ویژگیهایی است که در عرف هر جامعه و بنابر دیدگاه آنان در مورد پیشگیری از اقدام به تنبیه یا عمل نمودن به تنبیهات موثر متفاوت است که در ذیل به چند مورد اشاره می کنیم .

1- آسانی در اجرا یا عدم اجرای تنبیه

برخی از انواع تنبیه به علت سهل بودن وساده بودن و قابلیت تاثیر گذاری آن مورد پذیرش بسیاری از متفکران است و به علت چاره اندیشی عاملان آن قبل از آنکه خسارت زیادی به بار آورد ویا منجر به ارتکاب بزه در کودکان شود به عنوان راه منطقی در ذهن همه خطور می کند همین طور به علت در دسترس بودن ساختارهایی چون آموزش و پرورش عملی کردن برخی از این تنبیهات نیز آسان بنظر می رسد زیرا برای اجرای برنامه پیشگیرانه برای کودکان نیازی به ایجاد ساختارهای جدید نیست ، آموزش و پرورش ، داشتن نیروی کارآمد و متخصص می تواند کمک بزرگ و شایانی را به عملی شدن انواع تنبیه تاثیر گذار بدون هیچ گونه تاثیر سوء یی نماید .

2- پایدار بودن

چنانچه تنبیه  در افراد با روش مناسب اجرا و نهادینه شود و فرد در وهله اول درمقابل آن متنبه شود وعبرت بگیرد در وهله دوم خود این روشها جا افتاده و اجرائی خواهد شد چون این روشها بصورت آموزه های درسی مدرسه ای ارائه می شود پایدار و همیشگی خواهد بود و هیچگاه از فرد دور یا فرد آنرا فراموش نخواهد کرد اما اگر تنبیه ، با روش نامتناسب و بانوسانات انجام پذیرد چه بسا اثر سوء به دنبال خواهد داشت .

3- عرفی بودن

آموزه های رفتاری در هر جامعه باید متناسب با عرف آن جامعه باشد و کیفیت این آموزه ها در هر فرهنگی متفاوت است بنابراین درهر کشوری بسته به نیازهای متغیر خواهد بود البته این تفاوت نباید به حدی باشد که حقوق کودکان را زیر پا بگذارد زیرا در تمامی فرهنگهای جوامع دنیا تنبیهی که مورد نظر عامه مردم آن جامعه است این است که در درجه اول سازنده باشد و آسیبی را متوجه کودک نکند و به قدری باشد که میزان آن از مصلحت کودک فراتر نرود که منجر به ایجاد اثر سوء در کودکان شده و چه بسا آنها را در ورطه بزهکاری قرار دهد .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92