دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی آسیب های معنوی کودکان در حقوق ایران 

قسمتی از متن پایان نامه :

  

اصطلاح فقهي

«حق» در اصطلاح فقهي و در كلام فقها داراي معاني ذيل است:

  1. شيخ انصاريدر مكاسب، «حق» را به توانايي و سلطنت فعليه­اي تعريف مي‌كند كه قائم به دو طرف «من له الحق» و «من عليه الحق» است و معتقد است كه ممكن نيست كه «من له الحق» و «من عليه الحق»، شخص واحدي باشد. به خلاف ملك كه نسبت ميان مالك و مملوك، نيازي به «من يملك عليه» ندارد. (الشيخ مرتضي الأنصاري، کتاب المکاسب، تحقيق سيد محمد کلانتر، ص20)

آيت‌الله جواد تبريزي نيز معتقد است: حق، نسبت خاص و سلطنت مخصوصي است كه به دو طرف «من له الحق» و «من عليه الحق» استوار است. «من له الحق» بر «من عليه الحق» سلطه دارد(شيخ جواد تبريزي، ارشاد الطالب، ص10).

  1. سيدمحمدكاظم يزدينيز در حاشية بر مكاسب مي‌نويسد: حق، مرتبة ضعيفي از مِلك است، بلكه نوعي از مِلك و مالكيت است. در مقابل آن، «حكم» قرار دارد كه مجرد جعل رخصت و اجازه در انجام دادن يا انجام ندادن چيزي، و يا حكم به بار كردن اثر بر فعلي يا ترك فعلي است.( سيد محمدکاظم يزدي، حاشيه بر مکاسب، اول کتاب بيع، ص54.)
  2. حق، به خودي خود سلطنت نيست، بلكه سلطنت از آثار و لوازم آن است. همچنان‌كه سلطنت از لوازم و آثار «مِلك» نيز مي‌باشد. حق اعتباري است كه براي آن آثار مخصوصي است. كه از جملة اين آثار، «سلطنت بر فسخ» معامله است، آنجا كه حق خيار موجود مي‌باشد. آنجا كه حق شفعه وجود دارد، «تملّك با عوض»، و در جايي كه حق تحجير بوده، «تملّك بدون عوض» از آثار مخصوص اين حق‌ها مي‌باشند(محمدکاظم آخوند خراساني،حاشيه کتاب المکاسب، ص4، مصحح سيد مهدي شمس الدّين).

حاصل آنكه، مي‌توان گفت: «حق» در اصطلاحات فقهي اغلب به معني «سلطنت» آمده است. اين معني از آية شريفة «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً» (اسراء:33)؛ هر كس مظلوم كشته شود، به سرپرست وي سلطنت و قدرتي داده‌ايم. نيز استفاده مي‌شود؛ زيرا مراد از سلطنت در اين آية شريفه، سلطنت و امتيازي است كه ولي دم، در قصاص از قاتل و يا گرفتن ديه از او مي‌تواند اعمال نمايد. بنابراين، مي‌توان گفت: وقتي فقهاء در ابواب مختلف فقهي از «حق» سخن مي‌گويند، حق به معناي «سلطنت» است(رمضانی، علی، معناي «حق» در نگاه انديشمندان اسلامي، مجله معرفت حقوقی ، سال اول، شماره دوم، زمستان 1390، صفحه 89 ـ 111).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف  تحقيق

1- استحکام بنیان خانواده

2- استحکام بنیان حکومتی کشور جمهوری اسلامی ایران

3- اجرای عدالت نه مکتوب کردن عدالت

4- پیشگیری از آسیب های معنوی کودکان از طریق ارایه ی الگوهای تربیتی

سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق

سوال های تحقيق

1- ارتباط آسیب های معنوی کودکان با سیاست گذاری های تقنینی  به چه صورتي است؟

2- حمايت معنوی کودکان چه تأثيري بر رويكرد اجتماعي آنان مي تواند داشته باشد؟

3- علل و عوامل موثر درگسترش آسیب های معنوی کودکان چیست؟

دسته‌ها: پایان نامه حقوق