میزان تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان-دانلود پايان نامه حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

: تنبیه

تنبیه یکی از مفاهیم با اهمیت در ادبیات علمی و عرف است و جایگاه مهمی در هر اجتماع دارد از بدو هبوط آدم تاکنون بعنوان یک ابزار برای مبارزه با حرکات نابهنجار افراد در جهت اصلاح رفتار مورد استفاده قرار می گیرد . انسان در دوره های مختلف از زندگی چه در دوره جوانی و بزرگسالی و پیری – اعم از زن ومرد- در معرض ارتکاب فساد و شر و بدی قرارگرفته و همواره خطر رفتارهای ناستوده اخلاقی وی را تهدید می کند و طبیعتا به رفتارهای سوء تخلفات اخلاقی راغب مایلند ونسبت به اعمال ممنوعه کنجکاوند یکی از موضوعات مهم واساسی در این زمینه تربیت اخلاقی است که انسان برای پرهیز از اخلاق رذیله و طی نمودن کمالات عالیه به آن نیازمند است روش های مختلفی در تربیت اخلاقی مطرح است ، دو روش تشویق و تنبیه از مهم ترین روش های اخلاقی است . در این فصل به تعاریف گوناگون تشویق و تنبیه ازمهم ترین روش های اخلاقی است. در این فصل به تعاریف گوناگون تنبیه ودیدگاههای صاحبنظران وانواع تنبیه و ویژگیهای آن و مخاطبان تنبیه می­پردازیم .

مبحث اول: تعریف تنبیه

در اقوام مختلف و درفرهنگهای ملل جهان از تنبیه تعاریف متفاوتی ارائه شده و گاهی آنرا در کنار تشویق و گاهی در کنار حد شرعی قرار داده و برداشت های مختلفی از آن نمودند که ما در این مبحث به دو مورد از آن اشاره می کنیم . تنبیه لغوی و تنبیه اصطلاحی

گفتار اول : تنبیه درلغت

تنبیه در لغت به معنای آگاه کردن[1] و بیدار کردن [2] است و ریشه عربی آن از نَبَهَ در باب تفعیل است، نبَّهه علی الامر[3] یعنی او را نسبت به مطلب متوجه و آگاه کرد .

به عبارت دیگر به اگاه کردن و واقف کردن شخص به امری تنبیه گفته می شود ، آگاه و بیدار کردن، مجازات کردن ، گوشمالی  دادن ، سیاست کردن و چوب زدن [4]

 

1- معین، محمد، فرهنگ معین ، ج1 ، ماده  « تنبیه »

2- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا ماده « تنبیه »

3- منجدالطلاب ، فرهنگ عربی به فارسی

4- امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت ، ویرایش دوم ص 436

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92