دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 حمايت از حقوق بشر و نظارت بر حسن اجراي آن در قوانين اتحاديه اروپايي

قسمتی از متن پایان نامه :

  

پارلمان اروپايي (مجلس)

مجلس که معمولاً پارلمان اروپايي خوانده مي­شود، يکي از نهادهاي جامعه است که در معرض تغيير و تحول قرار دارد. بعد از سالها سرگرداني از شهري به شهري در اروپا، سرانجام پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه مستقر شد. پیش از آن پارلمان اروپا بيشتر يک نقش مشورتي را در جامعه ايفا مي­کرد، ولي امروزه نقش تصويبي دارد. از سال ۱۹۷۹، اعضاي پارلمان مستقيماً به وسيله شهروندان دولت­هاي عضو انتخاب شده اند، در حالي که قبل از ۱۹۷۹، انتخاب اعضا از طريق نامزدي آنها از طرف هياتهاي مقننه دولتهاي عضو انجام مي شد. بدين ترتيب، اعضاي پارلمان به جاي اينکه از گروه­هاي وابسته به دولتهاي عضو باشند از گروه­هاي سياسي مردمي تشکيل مي­شوند.

از ماه مي۱۹۸۶، اعضاي پارلمان به اين نحو تقسيم شده اند: ۱۷۲ نفر سوسياليست، ۱۱۹ نفر دموکرات مسيحي از حزب مردم اروپا، ۶۳ نفر دموکرات اروپايي، ۴۶ نفر کمونيست و متحدان، ۴۱ نفر از گروه ليبرال و رفرميست دموکرات، ۳۴ نفر از گروه نوسازي اروپا و اتحاد دموکراتيک، ۲۰ نفر از گروه رينبو، ۱۶ نفر از گروههاي دست راستي اروپا، و ۷ نفر مستقل که به گروهی خاصی ولبستگی ندارند.

پارلمان اختيار دارد سوالاتي را در برابر کميسيون و شورا نسبت به امور جامعه مطرح سازد و همچنين صلاحیت استضاح کمیسیون را دارد. در صورت استشضاح کليه کميسيونرها بايد به طور دسته جمعي استعفا دهند. البته پارلمان تاکنون از اختيارات خود در اين باره استفاده نکرده است. با وجود اين، پارلمان در مورد انتخاب کميسيونرهاي جديد که انتخابشان در صلاحيت شورا است، اختیاری ندارد. در سال ۱۹۸۲ در باب اختلاف پارلمان و کميسيون، پيشنهاد شد که پارلمان کميسيون را استيضاح کند؛ این پیشنهاد هیچ گاه جنبه عینی پیدا نکرد. در صورت نقض مقررات معاهده رم به وسيله يکي ديگر از نهادهاي جامعه، پارلمان مي­تواند عليه آن نهاد در ديوان عدالت اقامه دعوا کند. در سال ۱۹۸۳،  به خاطر قصورنسبت به برقراري سياست مشترک حمل و نقل جامعه، پارلمان شورا را  به دلیل نقض قانون در ديوان عدالت، تحت تعقيب قرار داد.

باید از پارلمان جهت مشاوره بهره برد و  این نهاد می تواند به عنوان بخشي از فرايند قانونگزاري جامعه، نظر مشورتي خود را اعلام کند. نظر مشورتي پارلمان براي کميسيون و شورا الزام آور و لازم الاتباع نيست، لکن اگر اين نظر رعايت نشود، ممکن است به طور فزاينده، ناهنجاري را در مورد نهادهاي مزبور به اثبات رساند. براي مثال، در سال ۱۹۸۰ ديوان عدالت نظر داد که اگر شورا بدون اينکه منتظر اظهار نظر پارلمان بماند، لوايح قانوني را تصويب کند به صورت غيرقانوني عمل کرده است.

پاسخ به این پرسش که پارلمان تا چه مدت حق تاخیر در اعلام نظر خود را دارد ، همچنان در هاله­ای از ابهام است. قانون اروپاي واحد، نسبت به توسعه سياست­هاي برگزيده جامعه، حق اظهار عقيده و تشريک مساعي موثرتري را به پارلمان اعطا کرده است. سياست­هاي مزبور شامل اين موارد است:

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1 ـ چه راهکارها و سازوکارهایی براي حمايت از حقوق بشر و نظارت بر حسن اجراي آن در قوانين اتحاديه اروپايي پيش بيني شده است؟

2 ـ مهمترين سازوکارهایی حمايتي و نظارتي حقوق بشر در اروپا کدامند؟

3 ـ مهمترين چالش های موجود در زمينه حقوق بشر در اروپا کدامند؟

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پاپان نامه حمايت از حقوق بشر و نظارت بر حسن اجراي آن در قوانين اتحاديه اروپايي

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پاپان نامه حمايت از حقوق بشر و نظارت بر حسن اجراي آن در قوانين اتحاديه اروپايي

دسته‌ها: پایان نامه حقوق