دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی رسانه های صوتی و تصویری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

سایر کارکردها

 

آموزش و ایفای نقش تعلیم ، برقراری و تقویت پیوندهای اجتماعی از طریق برنامه­های گفت و گو،
میزگرد راه اندازی جشن ها یا بزرگداشت ،جشنواره ها ،همایش­ها و فعالیت­های گروهی ،شکل دادن به افکار عمومی یا انعکاس آن­ها در مقاطع و موضوعات خاص ، مصاحبه با افرادی که در اثر تحولات جوامع کنونی تنها مانده­اند[1]، از جمله دیگر کارکردهای رسانه­های همگانی است.

 

گفتار سوم: انواع رسانه های صوتی،تصویری

 

با توجه به اينكه شناخت انواع رسانه­هاي صوتي و تصويري وجهات مختلف تقسيم آن ،تأثير زيادي در موضوع مسئوليت مدني اين رسانه­ها خواهد داشت ،به طور مختصر به بررسي انواع رسانه­هاي صوتي و تصويري مي­پردازيم. بديهي است، ورود عميق تر در اين مبحث، خود نوشته­اي مفصل را مي­طلبد كه در اينجا مجال پرداختن گسترده­تر به آن نيست. ضمن اينكه به جهت اهميت راديو و تلويزيون در رسانه­هاي صوتي و تصويري اين رسانه با تفصيل بيشتري بررسي مي گردد.

 

 

بند 1: به لحاظ نوع پخش

 

باتوجه به ماهیت فعالیت انواع مختلف رسانه­های همگانی و شیوه­ی ارتباطی هریک از این رسانه­ها با مخاطب و شیوه­ی ارتباطی رسانه های صوتی و تصویری که بصورت پخش است این نوع رسانه­ها را از لحاظ پخش به موارد زیر تقسیم بندی کرده­اند).

 

الف) رادیو

 

رادیو در یک بیان ساده عبارت است از استفاده از امواج مخصوص برای فرستادن پیام از یک مرکز
پیام­رسانی و دریافت بدون سیم به کمک دستگاهی که گیرنده­ی رادیو است که در سال 1860 توسط جیمز کلارک ماکسون فیزیکدان اسکاتلندی با کشف امواج رادیویی توسط او به عنوان یک رسانه معرفی گردید.در سال 1906 اولين كنفرانس راديوئي بين المللي با شركت 27 كشور جهان تشكيل گرديد و آئين­نامه و مقررات ارتباطات راديوئي به تصويب رسيد.عصر طلايي فعاليت راديو به سالهاي 1925تا1950 ميلادي بر
مي­گردد كه البته هرچند با ظهور تلويزيون خاتمه يافت ،ولي كماكان راديو شنوندگان خود را به خاطر كيفيت برنامه­ها و آساني دريافت امواج حفظ نمود.[2]

 

ب) تلویزیون

 

اساس کار تلویزیون بر مبنای انتقال صحنه­های ساکن و یا متحرک به وسیله برق و معمولاً به وسیله امواج الکترومغناطیسی به منظور رؤیت آنی آنها و نه ضبط دائمی در دستگاه گیرنده تلویزیون استوار است[3]. که آغاز حضور این وسیله را می­توان از نیمه قرن 19 دانست.«جوواني كازلي»ايتاليايي در سال1856 دستگاهي به نام پانتگراف اختراع کرد كه اين حركت توسط كورن آلماني در سال1907 تبديل به نخستين ارتباط تصويري بين برلين و پاريس شد. نهايتاًدر سال 1954 تلويزيون به بازار آمد[4] در همين زمانها بود كه «لرد سلسلدان»اقدام به پخش اولين برنامه تلويزيوني از طريقBBC انگلستان نمود. از آن پس تلاش
توسعه­دهندگان اين رسانه صرف بررسي ،تجزيه و تحليل مخاطبين و تشكيل سازمانهاي مستقل راديو و تلويزيوني شده و به عنوان رسانه­اي ارتباطي به سرعت به پيشرفتهاي فني و جمعي دست يافت[5].

درخصوص پخش راديو تلويزيوني، براساس فرهنگ فرانسويROBERT، كلمه پخش(Emission)را «انتقال علائم، صداو تصوير به كمك امواج الكترونيكي» تعریف کرده است،[6]كه داراي دو مشخصه است،يكي اينكه به صورت امواج با معيار «هرتز»ارسال مي شود و دوم اينكه مستقيماً توسط گيرنده هاي معمولي قابل دريافت مي­باشد.در مرحله اول عمل پخش صورت نگرفته ولي در مرحله دوم صورت گرفته است.[7] (از اين روست كه قانون 1988 انگلستان در بند1 ماده6  می­گوید)«بخش عبارت است از انتقال تلگرافی بدون سیم تصاویر، صدا ، سایر اطلاعات که اولاً قابل آن است که به صورت قانونی توسط مخاطبین دریافت گردد و ثانیاً ارسال برای ارائه به تمام مخاطبین باشد».[8]

[1]– برای توضیح بیشتر،ر.ک به، انصاری ، باقر و جمعی از نویسندگان ، مسؤولیت مدنی رسانه های همگانی ،(معاونت پژوهش و تدوین و تنقیح مقررات کشور، (تهران ، 1381) ص 31.

[2]-محمد ن‍ژاد ،فرهنگ دانستنيها.ج اول(تهران،انتشارات بنياد،چاپ هشتم،1377) ص333.

[3]– عابدی نيستانك، ربابه ،خسارات ناشي از رسانه هاي گروهي،پايان نامه كارشناسي ارشد حقوق دانشگاه تهران،سال 58،ص15.

[4]– محمد نژاد،پيشين-ص336.

[5]– آذري، غلامرضا ،نگرشي بر تاريخچه تلويزيون ،سروش( سال21،شماره957)ص 114.

[6]– فرهنگ میکرو روبر(تهران : انتشارات شرکت کتاب برای همه ، چاپ سوم،1372) ص357.

[7]– صادقی نشاط،امیر، حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای کامپیوتری(تهران:انتشارات سازمان برنامه و بودجه ، چاپ اول،1376)ص116.

[8]-پیشین،ص117.

دسته‌ها: پایان نامه حقوق