مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها-دانلود پايان نامه

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

ـ آيه‌هايي كه در زمينه‌ي حكم پيامبر سخن مي‏گويند

دسته سوم از آيه‌هايي كه به مسؤوليت ‏سياسي پيامبر  مي‏پردازند، ايشان را حاكم در ميان مردم معرفي مي‏كنند. اين آيات به سه صورت در قرآن كريم مطرح شده ‏است: يك دسته، هدف از فرو فرستادن كتاب بر پيامبر را حكميت بين مردم معرفي مي‏كند: «إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقّ‏ِ لِتَحْكُمَ بَينْ‏َ النَّاس‏… ما اين كتاب را به حقّ بر تو نازل كرديم تا ميان مردم به [موجب‏] آنچه خدا به تو آموخته داوري كني…‏» (نساء/105)

دسته‌ي ديگر، مقتضاي ايمان را حاكم كردن پيامبر در امور اختلافي ميان مؤمنان و تسليم حكم وي بودن، مي‏داند: «فَلَا وَ رَبِّكَ لايُؤْمِنُونَ حَتي‏ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لايجَِدُواْ في أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا. ولي چنين نيست. به پروردگارت قَسَم كه ايمان نمي‏آورند مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است، داور گردانند؛ سپس از حكمي كه كرده‏اي در دلهاي‌شان احساس ناراحتي [و ترديد] نكنند، و كاملًا سرِ تسليم فرود آورند.» (نساء/65)

دسته‌ي سوم، حكم ابتدايي پيامبر را در امور آنان نافذ دانسته و اختيار آنان را در اين موارد سلب مي‏كند: «وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضي اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لهَُمُ الخِْيرََةُ مِنْ أَمْرِهِم‏… و هيچ مرد و زن مؤمني را نرسد كه چون خدا و فرستاده‏اش به كاري فرمان دهند، براي آنان در كارشان اختياري باشد…» (احزاب/36) حكم در قرآن كريم، مربوط به قانون‏گذاري و تشريع است; زيرا حكم به ‏طور انحصاري در اختيار خداوند است: «وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِن شي‏ْءٍ فَحُكْمُهُ إِلي الله‏… و درباره‌ي هر چيزي اختلاف پيدا كرديد، داوري‌اش به خدا [ارجاع مي‏گردد].» (شوري/10) اما گاهي نيز به كتاب و گاه به پيامبران  نسبت داده شده است. از اين رو، تشريع خداوند در قالب كتاب و كلام پيامبران، احكام كلي مورد نياز مردم را بيان مي‏كند; همان ‏طور كه اين آيه شريفه بر آن دلالت دارد: «…وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَينِ‏َّ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِْم‏… و اين قرآن را به سوي تو فرود آورديم تا براي مردم آنچه را به سوي ايشان نازل شده، بيان كني…» (نحل/44)

امور حكومتي كه به شرايط مختلف بستگي دارد و همين‏طور امور قضايي جزئي كه بر طبق قوانين كلي در موارد مختلف صادر مي‏شود، بر عهده‌ي پيامبر  است: «إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقّ‏ِ لِتَحْكُمَ بَينْ‏َ النَّاس‏… ما اين كتاب را به حقّ بر تو نازل كرديم تا ميان مردم به [موجب‏] آنچه خدا به تو آموخته داوري كني…‏» (نساء/105)

علامه طباطبايي‏ قدس سره در اين باره مي‏فرمايد: «اطاعت از پيامبر دو جهت دارد: يكي جهت تشريع آنچه خداوند بدون آوردن در كتاب، بر او وحي مي‏كند كه همان تفصيل مجملات قرآن كريم و متعلقات و مرتبطات آن است; همان ‏طور كه خداوند متعال فرموده است: «و انزلنا اليك الذكر…». دوم، تصميمات خودش است كه مربوط به امر ولايت ‏حكومت و قضاي اوست و خداوند متعال فرموده: «لتحكم بين الناس…» و اين شامل تصميماتي است كه بر اساس ظاهر قوانين قضايي، بين مردم حكم مي‏كند؛ و نيز تصميماتي كه در امور مهم به آنها حكم مي‏كند و خداوند به او دستور داده كه در آنها با مردم مشورت كند: «و شاورهم في الامر فاذا عزمت فتوكل علي الله‏» كه در مشورت، مردم را داخل كرده است; ولي در تصميم‏گيري، پيامبر را تنها ذكر كرده است.»[1] 

1ـ تفسير الميزان، ج‏4، ص‏388.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

پرسش‌هاي پژوهش

1ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها، ملل و دولت‌ها چيست؟

2ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي تبليغ و ارشاد ديگر ملت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها چيست؟

اهداف اين پژوهش

ــ آشنايي با مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

ــ آشنايي با مباني قرآني مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

Author: 92