شناسایی مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن-دانلود پايان نامه حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

معناي اطاعت از پيامبر

اكنون با توجه به معناي اطاعت كه عبارت از فرمانبرداري است، اگر پيامبران از سوي خود هيچ امر و نهي‏اي نداشته باشند، به عبارت ديگر، مسؤوليتي نداشته باشند، نمي‌‌‏توان تصوري از معناي اطاعت از آنان داشت; زيرا در اين صورت، ايشان صرفا واسطه در ابلاغ فرمان‌هايي هستند كه از سوي خداوند صادر مي‏شود و لازم مي‏آيد كه آوردن «اطيعوا الرسول‏» در آيات، به منزله‌ي تكرار «اطيعوا الله‏» باشد؛ در حالي كه هيچ نوع قرينه‏اي در كلام وجود ندارد و سخن اشخاص عادي، از اين‏گونه استعارات گمراه كننده خالي است چه رسد به آيات قرآن كريم كه از لحاظ فصاحت، برترين كلام است. از سوي ديگر، اين مشكل در آيه‌هايي مانند: «مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ…‏ هر كس از پيامبر فرمان بَرَد، در حقيقت، خدا را فرمان برده‏…» (نساء/80) و «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ…‏ و ما هيچ پيامبري را نفرستاديم مگر آنكه به توفيق الهي از او اطاعت كنند.» (نساء/64)  بيش‌تر مي‏شود; زيرا لازمه‌ي اين سخن دراين آيات، اجازه دادن خداوند به مردم، براي اطاعت از خود او است.

تفويض كارها به پيامبر

با توجه به آن چه گذشت و نيز با توجه به آيات زير روشن مي‏شود كه خداوند كارهايي را به پيامبران تفويض كرده تا با اذن او در ميان مردم به آن چه صلاح آنان در آن است، فرمان دهند و مردم نيز لازم است از ايشان اطاعت كنند.

اين آيه‌ها، برخي فرمان‌هاي پيامبران را به اقوام خود نقل مي‏كنند. مانند فرمان  موسي به هارون كه از او مي‏خواهد در ميان مردم بماند و آنان را به سوي صلاح پيش ببرد «… وَ قَالَ مُوسي‏ لِأَخِيهِ هَرُونَ اخْلُفْني في قَوْمِي وَ أَصْلِح‏… و موسي [هنگام رفتن به كوه سينا] به برادرش هارون گفت: «در ميان قوم من جانشينم باش، و [كار آنان را] اصلاح كن» (اعراف/142).

آيه‌ ديگري مانند: فرمان هارون به مردم «…وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَانُ فَاتَّبِعُوني وَ أَطِيعُواْ أَمْرِي‏‏. و پروردگار شما [خداي‏] رحمان است، پس مرا پيروي كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد.» (طه/90).

عتاب موسي به هارون: «…أَ فَعَصَيْتَ أَمْرِي.‏آيا نافرماني مرا كرده‏اي؟»، همچنين آنجا كه خداوند مؤمنان را از مخالفت كردن با دستورهاي پيامبر  بر حذر مي‏دارد:

«… فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يخَُالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبهَُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبهَُمْ عَذَابٌ أَلِيم‏‏. پس كساني كه از فرمان او تمرّد مي‏كنند بترسند كه مبادا بلايي به آنها رسد يا به عذابي دردناك گرفتار شوند.» (نور/63)

همچنين است آيه‌هايي كه در آنها، پيامبران  نخست قوم خود را به عبادت خداوند و تقواي الهي كه به رعايت احكام نازل شده از سوي او به دست مي‏آيد فرا مي‏خوانند و سپس به اطاعت از خود دعوت مي‏كنند. مانند: «قَالَ يَاقَوْمِ إِني‏ِ لَكمُ‏ْ نَذِيرٌ مُّبِين‏. [نوح‏] گفت: «اي قوم! من شما را هشدار دهنده‏اي آشكارم.‏» (نوح/2) «أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطِيعُون‏‏. كه خدا را بپرستيد و از او پروا داريد و مرا فرمان بريد.» (نوح/3).

آيه ديگر: « وَ مَا ءَاتَيكُم‏ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهَََيكُم‏ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَاب. و آنچه را فرستاده [او] به شما داد، آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت، بازايستيد و از خدا پروا بداريد كه خدا سخت ‏كيفر است.»‏ (حشر/7)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

پرسش‌هاي پژوهش

1ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها، ملل و دولت‌ها چيست؟

2ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي تبليغ و ارشاد ديگر ملت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها چيست؟

اهداف اين پژوهش

ــ آشنايي با مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

ــ آشنايي با مباني قرآني مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

Author: 92