شناسایی جایگاه تنبیه دانش آموزان در حقوق کیفری ایران -پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

تنبیه قضائی

در متون فقهی و قوانین موضوعه موارد زیادی از مجازات را می توان یافت که بنوعی تنبیه مرتکبین اعمال مجرمانه محسوب می شود از جمله این مجازات حدود، تعزیرات، قصاص و حتی جزای نقدی و دیگر مجازات که این مجازات به تناسب درجه بندی انجام شده در قانون مجازات اسلامی 1392 برای مرتکبین اعمال مجرمانه در نظر گرفته شده که همه این مجازات ذکر شده را می توان از شمولات تنبیه قضائی به شمار آورد . حال باید گفت آیا این نوع از تنبیه در مدارس برای دانش آموزان هم اعمال می شود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت در صورت ارتکاب هر نوع رفتار آزار دهنده از طرف دانش آموزان که موجب آسیب به دانش آموزان دیگر شود جرم تلقی و در صورت شکایت مجنی علیه مرتکب به مراجع ذیصلاح تحویل داده می شود اما اگر رفتار دانش آموزان از مورد فوق خارج بوده و فقط جنبه ترهیبی و ترذیلی داشته باشد طبق مقررات آئین نامه انضباطی مدارس که قبلا ذکر شده با فرد خاطی برخورد می شود. و اگر هر رفتاری که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده از طرف معلمان نسبت به دانش آموزان اعمال شود جرم تلقی و مجازات در نظر گرفته شده را در پی خواهد داشت.

گفتار دوم : تنبیه معنوی

در رابطه با تنبیه مادی آنچرا که آورده شده به شخص یا اشخاص مربوط می شودکه مرتکب رفتارهای ناپسند شده و تنبیه مادی نوعی پاسخ منفی به رفتار آنهاست تا یاد بگیرند که در آینده رفتار ناپسند گذشته خود را تکرار نکنند ولی تنبیه معنوی از جمله تنبیهاتی که تاثیر آن بر روح افراد مرتکب رفتار ناپسند است و این نوع رفتار قهرآمیز از طرف شخص بزه دیده یا کسیکه رفتار مرتکب به او آسیب روحی ، روانی وارد نموده است میباشد از این نوع تنبیه بنام تنبیه عاطفی ، احساسی می توان نام برد که نمونه های مصداقی آن بی اعتنایی ، بی توجهی ، قهر کردن ، اخم کردن ، سیاست کردن که هر کدام ازاین موارد را هم والدین و هم معلمان و مربیان در خانه و مدرسه می توانند در مقابل رفتار نامناسب کودکان (دانش آموزان) بکار ببندند و میزان اثر بخشی آن چه بسا کمتر از دیگر تنبیهات نیست و حتی در برخی موارد میزان اثر بخشی آن بیش از تنبیهات دیگر است و در این نوع از تنبیه آنچرا که باید مد نظر داشت این است که شدت و مدت آن باید حساب شده و دقیق باشد و فاصله زمانی اجرای آن باید بگونه­ای باشد که موجب پیامدهای ناخوشایندی چون فرار از کانون گرم خانواده و اسیر شدن در دامهای جرم و جنایت نگردد و نیز در مدرسه برای دانش آموزان بگونه ای باشد که باعث فرار از کلاس درس و یا عدم تمایل به مدرسه آمدن نگردد .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92