راهکارهای پیشگیرانه از تنبیه منجرب به بزهکاری -پايان نامه

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

مرحله کودکی

کودکی از سن پنج تا سن دوازده سالگی است . از این دوران بعنوان دوران خاص نامبرده می شود زیرا شالوده فکری و ساختار ذهنی کودکان در این د وران شکل می گیرد. هر چه مداخلات رشدی در این دوران بیشتر باشد نتایج بهتر و ملموس تری از آن بدست خواهد آمد . از این روست که متفکران بزرگی توجه خود را به این مرحله متمرکز کرده اند. از ارسطو تا جان لاک و پیاژه و مطهری و حضرت امام خمینی (ره) در باب این دوران سخنان زیادی ایراد کرده اند ، ارسطو گفت : دوران کودکی دوران خاصی است زیرا شخصیت هر فردی در این دوره شکل می گیرد[1] شهید مطهر ی آنان را آماده دریافت هر نوع داده علمی می داند که باید با ژرف اندیشی و درایت افکار آنان را درست و عالی ساخت .[2] از سخنان بسیاری از متفکران جهان می توان دریافت که کودکی جز دوران ساخته شدن وپرورده شدن چیز دیگری نمی تواند باشد به همین دلیل در این دوران کودک در معرض خطرات زیادی قرار می گیرد و چه خطری بیشتر از اینکه داده های نامناسب ( روشهای تنبیهی نادرست ) در اختیار کودکان قرار گیرد و آنان را مستعد انجام اعمال بزه کارانه نماید . آنان مانند زمین های حاصلخیزی هستند که هر چه در آن کاشته شود همان بزودی درو خواهد شد پس چه بهتر که بذر مناسبی کاشته شود. به هر حال این دوران همان دورانی است که بزرگترها (والدین ،مدرسه) با دقت در رفتار و اعمال خود و با برنامه ریزی درست در برخورد مناسب با پدیده های رفتاری کودکان در این سن می توانند کمک شایانی به آنان نموده تا از سوق دادن آنان به سمت ارتکاب اعمال مجرمانه در بزرگسالی جلوگیری نمایند لذا والدین در مقابل رفتار ناخوشایندکودکان که در بسیاری موارد ناخواسته وغیر عمد می باشد بهتر است صبور باشند واز هر گونه خشونت بپرهیزند زیرا هر رفتاری که والدین خصوصا اولیای مدرسه با کودکان در این دوره داشته باشند کودکان همان  رفتار را آموخته و در مراحل بعدی برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده می کنند . بنابراین تنبیه از هر نوع آن دراین سن مذموم و ناپسند است و اگردرموارد بسیار ضروری هم نیاز به تنبیه باشد باید بگونه ای باشد که آثار سوء نداشته باشد و توام با خوشرویی و جنبه صمیمانه و جدی داشته باشد نه اینکه به همراه عصبانیت و خشونت باشد چون تاثیر آموخته های کودکان در این سن تا زمانیکه در قید حیات هستند با آنان همراه خواهد بود و این آسیب بزرگی را برای جامعه ببار خواهد آورد.

2- دفتر همکاری حوزه دانشگاه فلسفه تعلیم و تربیت (ج اول ) ص 173

3-مطهری، مرتضی ، تعلیم و تربیت در اسلام ، انتشارات صدرا، چاپ 29 سال 76 و 78

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92