دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 نصاب پذیری مهریه

قسمتی از متن پایان نامه :

 

آیه سوم:سوره بقره آیه 237

خداوند متعال می فرماید:وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إَلاَّ أَن یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَ الَّذِی بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّکَاحِ

و اگر پیش از آنکه با آنان نزدیکی کنید، طلاقشان دادید در حالی که برای آنان مهری معین کرده اید پس نصف آن چه تعیین نموده اید، به آنان بدهید، مگر اینکه آنان خود بخشند یا کسی که پیوند نکاح به دست اوست ببخشد. (بقره: ۲۳۷)

در سرگذشت حضرت موسي(ع) و حضرت شعيب(ع)، در قرآن آمده: هنگامي که موسي(ع) به خاطر حفظ جان خود از خطر فرعونيان از مصر بيرون آمد و به سوي مدين حرکت کرد، در بيرون شهر مدين ديد چوپانان کنار چاهي توقف کرده اند و به نوبت، از چاه براي گوسفندان خود آب بيرون مي کشند، ديد در کنار آنها دو بانوي با حجاب ايستاده اند و آنها نيز منتظر نوبت خود هستند تا به چاه نزديک شوند و آب براي گوسفندان خود از چاه بکشند. موسي(ع) نزد آنها رفت و آنان را کمک کرد و آب از چاه کشيد و گوسفندان آنها را آب داد… آن دو دختر، دختران شعيب پيغمبر(ع) بودند، چون شعيب پسر نداشت، دخترانش عهده دار چوپاني گوسفندان شده بودند. سپس دختران شعيب(ع) نزد پدر رفتند وجريان را گفتند، شعيب(ع) يکي از آن دخترها را براي دعوت موسي(ع) به خانه اش فرستاد، موسي(ع) آن دعوت را پذيرفت و به خانه شعيب(ع) آمد. شعيب(ع) به شخصيت معنوي موسي(ع) پي برد و علاقمند شد که او را داماد خود نمايد، از اين رو به موسي(ع) گفت: “اني اريد ان انکحک احدي ابنتي هاتين علي ان تأجرني ثماني حجج فان اتممت عشرا فمن عندک و ما اريد ان اشق عليک ستجدني ان شاءالله من الصالحين” من مي خواهم يکي از اين دو دخترم (صفورا و لعيا) را به همسري تو درآورم، به اين شرط که هشت سال براي من کار کني و اگر ده سال کار کني، محبتي از ناحيه تو است من نمي خواهم کار سنگيني بر دوشت بگذارم و انشاءالله مرا از افراد صالح خواهي يافت(قصص، آيه 27).( موسي(ع) پيشنهاد شعيب(ع) را پذيرفت).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– سوالات:

1- آیا می توان برای مهریه نصاب گذاشت و سلطه و قوانین حکومتی را به اراده طرفین تحمیل نمود ؟

2- باتوجه به اینکه مهریه های زیاد غیر قابل تسلیم است آيا مي­توان چنين مهريه­هايي را صحيح تلقي کرد؟

3- آیا همانگونه که حاکم اسلامی در نرخ گذاری کالاها می تواند دخالت داشته باشد درتعیین سقفی برای مهریه نیز می توان برای او اختیاری فرض نمود؟

دسته‌ها: پایان نامه حقوق