دانلود متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد 

عنوان کامل پایان نامه :

آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ايران

قسمتی از متن پایان نامه :

راهکارهای بهبود قانون نظارت در ایران

در کشورهاي مردم سالار، معمولا در تمامي ارکان نظارتي پارلمان، اعضاي فراکسيون‌هاي اقليت  داراي مسؤوليت و نقش جدي هستند (مانند کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه). شايسته است  در هيات نظارت بر رفتار نمایندگان نيز چند نفر از نمايندگان فراکسيون اقليت حضور داشته باشند تا امکان و شائبه هر نوع زدوبند سياسي يا جانبداري احتمالي از ميان برود. درغیر این صورت، با توجه به ترکيبي که در ماده يک پيش‌بيني شده، اکثريت مجلس مي تواند فضا را بر اقليت تنگ نمايد. البته، در حقوق پارلمانی ایران، بویژه در آیین نامه داخلی مجلس، متاسفانه احزاب و فراکسیون‌ها دارای حقوق و جایگاه رسمی‌‌تعریف شده نیستند. از این رو، پیش از هر چیز باید به فکر رسمیت دادن به فراکسیون‌ها و شناسنامه دار کردن آنها بود.
از جمله ايرادهايي که بر ترکيب و بافت عضوي هيات نظارت مي توان وارد کرد، پيش‌بيني يک نوع نظارت استصوابي در تبصره 2 ماده 1 است. آزادي نامزدي براي همه نمايندگان جهت عضويت در هيات نظارت وجود ندارد. مطابق تبصره 1 بند ج ماده 1، هيات رئيسه و رؤساي کميسيون‌ها هستند که تصميم مي‌گيرند چه کسي صلاحيت کانديداتوري براي عضويت در هيأت را دارد. اين تبصره، به صورت صريح راه را بر آزادي کانديداتوري مي بندد.

طرح نظارت بر رفتار نمایندگان، گرچه دارای نقاط مثبتی است اما با اصول حقوق اساسی و صراحت قانون اساسی ناسازگار به نظر می‌‌رسد این قانون به صورت فعلی بعید است بتواند منویات رهبری نظام و قانون اساسی را تامین کند. قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان نباید به گونه‌ای تدوین و تصویب شود که منجر به انقياد نماينده در برابر ارباب قدرت شود. در پايان اشاره به سخنان گهربار امام عدالت و آزادی، امام علي(ع)، خطاب به کارگزاران حکومتي بی مناسبت نیست:«در کاري که مردمان گمان تخلف بر تو مي برند، به شفافيت عذر خويش را براي آنان بازگو. اين کار بدگماني مردم را از تو و حکومت تو دور مي سازد و بر مهر ميان تو و مردم
مي افزايد.»

ایجاد فرایندهایی مانند دادن قدرت پرس و جو به خبرنگاران رسانه‌ها، ‌تمرکز، بر پاسخگویی سریع و در دسترس از طریق انتشار روزنامه و توجه به شکایات مطبوعات و… که می‌تواند از جمله راهکارهای مدنی در این رابطه باشد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. كه در اين پايان نامه جهت تضمين حاكميت مردم به بررسي علمي قانون نظارت بر نمايندگان خواهيم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آيا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آيا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آيا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ايران  با فرمت ورد

دسته‌ها: پایان نامه حقوق