دانلود پايان نامه درباره جایگاه تنبیه دانش آموزان در حقوق کیفری ایران

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

مبحث پنجم: ویژگیهای تنبیه

تنبیه در ابعاد مختلف دارای ویژگیهای است ، شناخت این ویژگیها کمک شایانی است برای درک بهتر سیاستهای پیشگیرانه ، گروهی از این ویژگیها اصلی است که تنبیه و پیشگیری از آن و یا اثر بخشی آنرا بدون آنها نمی شود تصور کرد و گروهی دیگر فرعی یا غیر اصلی است که بنابر عرف هر جامعه ای متغیر است بنابراین آنها را در ذیل با این تفکیک ارائه می دهیم

گفتار اول : ویژگیهای اصلی

همانطور که گفته شد ویژگیهای اصلی ویژگیهای است که در ذات هر چیز وجود دارد که آنرا در مورد تنبیه به شرح ذیل بیان می کنیم .

1- زمان محور

یکی از ویژگیهای تنبیه زمان محور بودن آن است یعنی در دوره های زمانی خاصی اجرا می شود در ابتدا و قبل از هر چیز، هر گونه تنبیه درصورت نیاز باید زود هنگام باشد نسبت به طفل و کودکان در دوران نوپائی اجرا شود ( مانع شدن بچه از دست زدن به چیزهای خطرناک با انجام شکلک های گوناگون ) پس از این مرحله  اقدامات باید در بستر خانواده و مدرسه اعمال ودنبال شود که این موارد را می توان بعنوان تعلیم آموزه در زمان مناسب از آن نام برد که اگر در زمان مناسب خود انجام نگیرد بدون فایده خواهد بود مثلا بخواهیم برخی از تنبیه کودکانه گفته شده در مباحث قبلی را در سنین جوانی اجرایی کنیم نتیجه لازم را نخواهد داشت .

2- ناظر بر دانش آموزان

یکی دیگر از ویژگیهای تنبیه تنبیهی است که فقط در سطح مدارس قابلیت اجرایی دارد ودر محیط های غیر مدرسه نه تنها تاثیری ندارد بلکه مضحکانه خواهد بود که از جمله آن موارد کم کردن نمره، اخراج از کلاس، انتقال به مدرسه ای دیگر با عنایت به  این مطلب، باید در نظر داشت که یکی از ویژگیهای اصلی تنبیه در برخی موارد جزئی بودن آن و محل اجرای آن است .

3- چند عاملی بودن

عوامل زیادی رشد کودک را تحت تاثیر خود قرار می دهند عواملی که می توانند درونی یا بیرونی باشند این عوامل می توانند با اثر گذاری بر هم وتقویت یکدیگر وضعیت بغرنجی را برای کودک ایجاد کنند با این وجود افتادن کودک در ورطه بزه کاری امری طبیعی خواهد بود لذا تنبیه کودکان اگر بطور یک جانبه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب آن اعمال شود چه بسا که کودکان را به ورطه بزه کاری بکشاند لذا می طلبد که کلیه عوامل تنبیه ( خانواده ، مدرسه ، رسانه ، گروه همسالان ) بر اساس آموزه های دینی و علمی ومطابق با عرف جامعه عمل نمایند تا پس از شناسایی همه عوامل تاثیر گذار، اعم از مثبت و منفی عوامل خطر، گرایش به ارتکاب جرم در آینده با بکارگیری برنامه های چند جانبه و مداخلات چند سیستمی هر چه بیشتر عوامل خطر را کاهش دهند .

4- کنشی و تربیت مدار  

آنچه در نظر روانشناسان مشهور است و نسبت به آن گرایش دارند این است که تنبیه ابتدا روش مطلوبی در تربیت نیست زیرا عوارضی بر آن مترتب است. اما غالب دانشمندان اسلامی و مربیان تعلیم و تربیت در شرایطی خاصی از تنبیه به عنوان یک روش تربیتی نام می برند زیرا وقتی از این روش برای حل مشکل و اصلاح رفتار استفاده می شود که راه حل های دیگر موثر نبوده است باید به این نکته توجه کرد که روش تادیب و تنبیه یک روش تربیتی اولی نیست تا در تمام حالات و موقعیت ها از آن استفاده گردد و از آن نتیجه مطلوب گرفته شود. تنبیه یک روش تربیتی ثانوی است که از لحاظ دینی و ارزشی ، متاخر از همه روشهای گوناگون برای تغییر و اصلاح رفتار کودک  به کار گرفته شد و نتیجه مطلوب از آن به دست نیامد، در آن صورت ، می توان از روش تنبیه استفاده  کرد و این مطلب را می توان هم از آثار روانشناسان و مربیان دریافت و هم از روایات اسلامی بدست آورد. نکته مهم واساسی در این بحث، آن است که تنبیه به عنوان آخرین راه درمان و اصلاح رفتار تلقی شده و هدف از تنبیه در واقع اصلاح رفتار وتربیت کودک است .بنابراین ، استفاده از این روش باید به گونه ای باشد که اصلاح کننده و موثر درتربیت متربی باشد .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92