دانلود پايان نامه حقوق:ارائه راهکارهای پیشگیرانه از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

مبحث دوم : بزهکاری دانش آموزان

همواره بزهکاری در بین کودکان و نوجوانان وجودداشته ، ولی از اواخر قرن نوزدهم تخلف وقانون شکنی این گروه سنی در کشورهای بزرگ صنعتی جلب توجه نموده است مفهوم « بزهکاری » در اوایل قرن بیستم شکل گرفت تا قبل از آن با متخلفین جوان و بزرگسالان رفتاری تقریبا یکسان می شد . [1] بزه کاری دانش آموزان رفتاری را که از گروه سنی کودکان و نوجوانان در محیط مدارس سر بزند شامل می شود که الزاما نمی توان آنرا در تعریف ماده 2 ق .م .ا ایران گنجاند گرچه این رفتارها بعضا از آنچنان جراحت و زشتی ای برخوردار است که اگر در محیط بیرون از مدرسه و علیه اشخاص حقیقی صورت بگیرد چه بسا موجب طرح شکایت کیفری و محکومیت مرتکب آنرا بدنبال داشته باشد ولی چون مدارس نهاد آموزشی و کانون اصلاح و تربیت بحساب می آیند لذا معلمان و مربیان در بسیاری موارد درصدد اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان هستند تا مجازات و یا تنبیه آنان .

گفتار اول : تعریف بزهکاری دانش آموزی

بزه کاری مفهومی است که غالبا در مورد کودکان و نوجوانان به کار می رود زیرا بسیاری از رفتارهایی که برای کودکان و نوجوانان به اقتضای سن و ماهیت رفتار تخلف محسوب می گردد ، در صورت ارتکاب از سوی بزرگسالان تخلف شناخته نمی شود. مثل فرار از خانه و مدرسه ، و یا ولگردی، البته فرار از مدرسه طبق مقررات آئین نامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش تخلف محسوب و برابر مقررات ، با دانش آموز برخورد می شود.

گفتار دوم : عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان ( دانش آموزان )

عوامل گوناگونی در بروز بزهکاری موثر است و تنها نمی توان علت خاصی را برای آن در نظر گرفت، عوامل مختلفی نظیر عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، روانشناختی ، در کنار هم باعث می شوند که بزهکاری در نوجوانان واطفال به منصه ظهور برسد.

– عوامل اجتماعی  

جامعه­ای که از یک ثبات و پایداری اجتماعی برخوردار نیست دائما دچار هرج ومرج و بی نظمی از قبیل جنگ، شورش، اختلافات طبقاتی ،آلودگی هوا ،  وضع بد سکونت، جمعیت بالا، باشد قطعا شرایط و بستر مساعدی را برای ارتکاب بزه فراهم می کند.

– عوامل اقتصادی

فقر از عوامل اصلی ایجاد بزهکاری است.کمبود امکانات نظیر امکانات بهداشتی، خوراک، پوشاک و مسکن باعث می شود نیازهای اشخاص برطرف نشده و موجب تحریک و ترغیب آن ها به ارتکاب بزه های مختلف می شود در چنین شرایطی برخی از والدین از کودکان خود برای ارتکاب جرایمی همچون سرقت استفاده می کنند که اگر این گروه از کودکان در حین تحصیل باشند مرتکب این نوع بزه در مدارس شده و از کیف و وسایل هم کلاسی های خود سرقت می کنند و حتی در ادامه اثر منفی بر روی برخی دیگر از همسالان خود گذاشته و چه بسا موجب شیوع چنین رفتار ناخوشایندی در مدرسه شده و برخورد مسئولان مدرسه و اولیای دانش آموز مورد سرقت واقع شده را در پی خواهد داشت که در صورت عدم رضایت در مدرسه منجر به طرح شکایت کیفری در محاکم قضایی و در نتیجه صدور حکم محکومیت علیه اینگونه کودکان و نوجوانان گردد .


3- معظمی، شهلا، بزهکاری کودکان و نوجوانان نشر دادگستر چاپ 1391 . مقدمه

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92