دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی تاثیر جنسیت در قصاص و دیه در فقه امامیه

قسمتی از متن پایان نامه :

قصاص در دوران پس از اسلام:

قتل نفس، اولين جُرمى است كه از ديدگاه قرآن در زمين واقع شده كه از خوى تجاوزگرى و خودمحورى انسان حاكى است و اين عمل در همان زمان هم جرم و گناه بوده است‏[1].بنابراين، اگر از ابتداى حيات انسان، قتل و ضرب و جرح به عنوان يك تهديد جدّى براى زندگى او به حساب آمده، بايد بپذيريم كه انسان‏ها از ابتدا دفاع از خود را يك حق دانسته و در مقابل اين تهديد از خود عكس العمل نشان داده‏اند.                                      صورت طبيعى مورد توجه انسان واقع شد، با اين تفاوت كه اين مقابله، هيچ حدّ و مرزى نداشته است و انسان‏ها به خود اجازه مى‏داده‏اند كه در مقابل كوچك‏ترين تهديد و ضرب و جرح، به شديدترين تهاجمات دست بزنند و در مقابل كشته شدن يك نفر، كشتارهاى دسته جمعى و قبيله‏اى را كه احياناً سال‏ها به طول مى‏انجاميده است انجام دهند.
بدين ترتيب، همان‏گونه كه طبيعت انسان‏[2] و سرگذشت او حكايت از حسّ برترى‏طلبى و خود محورى او دارد؛ به گونه‏اى كه حاضر مى‏شود هم‏نوع خود را از بين ببرد و خون او را بر زمين بريزد، همين انسان در طبيعت خود، حس انتقام‏جويى و مقابله به مثل را دارد و حاضر نيست در مقابل تجاوز و تعدّى ديگران سكوت نمايد و از خود دفاع نكند. شرايع آسمانى نيز، به ويژه اسلام كه دينِ فطرت و منطبق با عالم تكوين است به اين مسئله توجه كرده و بدون هيچ مسامحه‏اى اعلام نموده‏اند:
جزاء سيّئة سيّئة مثله[3]

و انتقام بدى به مانند آن بدى است.

ولمن انتصر بعدَ ظلمه فاولئك ماعليهم من سبيل[4]

و هر كس پس از ظلمى كه بر او رفت يارى طلبد بر او هيچ مؤاخذه‏اى نيست.

البته ترديدى نيست كه اين به عنوان يك حكم اولى و به منظور به رسميّت شناختن اين، طبيعت نوع بشر مى‏باشد و منافات ندارد كه حكم ديگرى متناسب با مراحل بالاتر رشد و كمال انسان وجود داشته باشد و انسان‏ها به سمت آن تشويق و ترغيب شوند، همان‏گونه كه مى‏بينيم به دنبال همين آيات، سخن از عفو، گذشت، صبر و مقاومت است و اين بهتر و والاتر دانسته شده است مانند:

فمن عفى واصلح فأجره على اللَّه[5] باز اگر كسى عفو كرده و بين خود و خصم اصلاح نمود اجر او با خدا است.

ولئن صبرتم لهو خير للصابرين‏[6]

و اگر صبورى كنيد البته براى صابران اجرى بهتر خواهد بود.

بنابراين، در شرايع آسمانى در عين حال كه حق مقابله به مثل در مقابل جنايت و بدى به طور اعم به رسميت شناخته شده است، ولى اين مقدمه‏اى براى رشد و ترقى انسان به مراتب بالاتر انسانيت است و اين از ويژگى‏هاى قوانين الهى است كه در آن‏ها در عين توجه به حيات مادّى انسان، ابعاد ديگر وجود او و رشد معنوى او نيز مورد توجه بوده است.

در اين ميان، اسلام عادلانه ترين راه را پيشنهاد كرد، نه آن را بكلى لغو نمود و نه بدون حد و مرزى اثبات كرد، بلكه قصاص را اثبات كرد، ولى تعيين اعدام قاتل را لغو نمود و در عوض، صاحب خون را مخيّر كرد ميان عفو و گرفتن ديه، آن گاه در قصاص رعايت معادله ميان قاتل و مقتول را هم نموده، فرمود: آزاد در مقابل كشتن آزاد،اعدام شود،وبرده درازاى كشتن برده و زن درمقابل كشتن زن[7].

3- مائده (5) آيات 27 – 32.

-1أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء) بقره (2) آيه 29

2- شورا (42) آيه 40.

3-همان، آيه 41.

4-همان، آيه 42.

5-نحل (16) آيه 126

1- سيد محمدحسين طباطبائى، تفسير الميزان، ج 1، قم، موسسه نشر اسلامى، ص 435.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

) هدف از تحقیق:

هدف از انتخاب موضوع تحت عنوان بررسی تطبیقی تاثیر جنسیت در میزان دیه و قصاص در فقه شیعه و حقوق کیفری ایران یافتن پاسخ پرسشهایی در این زمینه در جامعه با توجه به اهمیت حضور و زیبندگی خلقت بشری چه مرد و چه زن و تاکید قران کریم مبنی بر عدم تبعیض آفرینش آنان با توجه به اینکه ملاک برتری و فضیلت هر یک در تقوای الهی است،لیکن چرا در نظام فقهی و به تبع ان در نظام حقوقی ایران تفاوتهایی از جهات برخورداری از جایگاه دیه و قصاص محسوس می باشد . لذا با طرح پرسشهایی در این زمینه و یافتن پاسخهایی موجه با رعایت انصاف و پرهیز از پیش داوری آنچه را که فقهاو منابع منتسب بدانان پرداخته اند،جمع آوری و در این پایان نامه و تحقیق گرد آوری شده تا شاید مفید فایده گردد و امید است فعالیت آیندگان به تکامل قصور این تحقیق مدد بخشند که موجب امتنان خواهد بود.