دانلود پايان نامه بررسی صلاحیت شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 صلاحیت شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

قسمتی از متن پایان نامه :

.

سابقه و چگونگی تشکیل دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

2-2-1- ریشه های عمیق جنگ های داخلی یوگسلاوی سابق

آیا در واقع ساکنان قلمروی دولت فدرال یوگسلاوی، یک ملت با آرمان های ملی مشترک را تشکیل می دادند؟ جواب این پرسش بدون هیچ گونه تردیدی منفی است. از قول تالیران وزیر خارجه معروف فرانسه که در چند رژیم آن کشور از جمله دوران امپراطوری ناپلئون وزیر خارجه بوده، نقل می کنند که گفته است «اگر یک مرد سیاسی آدمی را کشت او را ببخشید، ولی اگر در کار خود اشتباه کرد، او را بکشید…» سخن عبرت آموز و تأمل برانگیزی است. تشکیل یوگسلاوی سابق از اشتباهات کشورهای پیروز جنگ اول جهانی بود .

2-2-2- یوگسلاوی سابق کشور موهوم و ساختگی

در سال 1918 پس از پایان جنگ اول جهانی، سیاستمداران کوته بین کشورهای پیروز در جنگ، برای ترسیم نقشه جدید سیاسی اروپا، کورکورانه و فقط به منظور انتقام جویی از دولت های شکست خورده، مرتکب اشتباهات بزرگی شدند، که جنگ دوم جهانی و وقایع اخیر  یوگسلاوی و فروپاشی آن کشور و نتایج ناگوار ناشی از این فروپاشی را باید از جمله نتایج همان اشتباهات دانست. در غرب اروپا، این سیاستمداران پیمان ورسای را که متضمن شرایط بسیار غیرعادلانه و غیرمنطقی بود، به آلمان تحمیل کردند. به همین دلیل آمریکا که در حقیقت برنده واقعی جنگ بود، این پیمان را امضا نکرد و خود به صورت مستقل، قرارداد جداگانه ای در سال 1921 با آلمان منعقد و در آن مطالبات و اختلافات مالی خود را با آن کشور حل کرد.[1]

در اروپای مرکزی و بالکان این سیاستمداران مرتکب اشتباهات و ناهنجاری های بزرگ دیگری شدند، به این معنا که با قراردادهای «تریانون» و «سن ژرمن» و انهدام امپراطوری های اتریش، مجارستان و عثمانی، سرزمین هایی را از این دو امپراطوری جدا کرده، و بدون در نظر گرفتن واقعیت های سیاسی، نژادی، مذهبی، و زبانی موجود در آن ها، یک کشور جدید، ساختگی و بدون هویت روشن به نام «یوگسلاوی» (اسلاوهای جنوبی) تأسیس کردند، در حالی که هیچ گونه آمال ملی، تاریخی، همگونی زبانی، نژادی، یا مذهبی بین ساکنان آن ها وجود نداشت و از همان زمان معلوم بود این کشور ساختگی با اولین تندباد حوادث از هم می پاشد.

پس از جنگ دوم جهانی، تا دورانی که مارشال «تیتو» بر این کشور حکومت می کرد، یوگسلاوی بر جای بود، ولی پس از او و به ویژه بعد از تغییرات عمیق در کشورهای کمونیست شرق اروپا، یوگسلاوی نیز یک باره فرو پاشید.

فقدان یک پارچگی ملی و عدم تجانس بین مردم شهرهای گوناگون این کشور (برخلاف دیگر کشورهای اروپای شرقی) موجب شد که اعلام استقلال بخش های مختلف کشور با زد و خوردهایی با دولت مرکزی بلگراد همراه شود، به ویژه جنگ های داخلی ناحیه مسلمان نشین بوسنی و هرزه گوین صحنه جنایت های شدید جنگی و ضدانسانی شد که وجدان بشریت را تکان داد و انگیزه اصلی تشکیل یک دادگاه کیفری بین المللی شد تا این جنایت های ضد انسانی و اخلاقی را کیفر دهد.

 

  • دیده شود: فیوضی ر، 1386، حقوق بین الملل کیفری، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران،ص 254.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف مشخص تحقيق:

هدف در این تحقیق این است که چگونه به این نتیجه برسیم، که از نهادهایی مانند شورای امنیت، استفاده بهینه تر و مطلوب تری در راستای حفظ صلح و برقراری امنیت و دوستی و همکاری بین المللی شده و از هر چه سیاسی شدن چنین نهادهایی کاسته شود.

در نهایت این نوشته و تحقیق به دنبال پاسخ گویی به سوالات زیر می باشد:

  1. آیا شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق صالح بود؟
  2. آیا این شورا می تواند درباره انحلال این دادگاه نیز تصمیم گیری نماید؟
  3. تصمیم شورای امنیت برای تاسیس چنین دادگاهی بر چه بنیانی استوار است؟

در ادامه به این سوالات پاسخ داده خواهد شد، اما ابتدا باید با دلیل ایجاد این دادگاه و ساختمان و ساختار آن، همینطور با دادگاه های دیگری که ایجادشان زمینه شکل گیری و سنگ بنای دادگاه یوگسلاوی سابق بود آشنا شویم. به نهاد شورای امنیت و وظایف آن می پردازیم، به مقایسه ای بین دادگاه یوگسلاوی با دادگاه نورمبرگ و نیز دیوان کیفری بین المللی می پردازیم. و در پایان به فرضیه نهایی خود می رسیم.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه صلاحیت شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه صلاحیت شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

Author: 92