دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی رسانه های صوتی و تصویری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

: قوانین مربوط به تبلیغات

 

تبلیغات از جمله مهمترین برنامه‏های رسانه‏ها هستند که برای کسب درآمد و ادامه فعالیتهای خود از این راه استفاده می کنند و هم روشی است که تولید کنندگان برای معرفی محصولات خود از آن بهره
می‏گیرند . در اکثر کشورها تبلیغات نیز دارای مقرراتی برای پخش در رسانه است .در کشور ما تبلیغات تجاری از سال 25 شروع و با افزایش قیمت نفت در نیمه های دوم 30 بشدت افزایش یافت و قبول رسمی پخش آگهی در وسایل تبلیغاتی ،جراید و رادیو وتلویزیون آغاز شد .[1]

سالهای بعد از انقلاب تبلیغات در کشور به دلایل ارزشی متوقف شد و مجدداً در سالهای بعد مورد توجه قرار گرفت . اصلی ترین سیاست های اقتصادی ایران که باید در تبلیغات تجاری رعایت شود،دراصل چهل و سوم ق.ا آمده است. براساس این اصل:

«برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد،با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران براساس ضوابط زیر استوار میشود».

1)تأمین نیازهای اساسی:مسکن،خوراک،پوشاک،بهداشت،درمان،آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه .

2)تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند،به شکل تعاونی ،از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت‏های حاکم بر برنامه ریزی عمومی اقتصاد کشور در دهر یک از مراحل رشد صورت گیرد.

3)تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی،فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی،سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور وافزایش مهارت و ابتکار داشته باشد .

4)رعایت آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری.

5)منع اضرار به غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات باطل و حرام.

6)منع اسراف وتبذیر در همه‏ی شئون مربوط به اقتصاد،اعم از مصرف،سرمایه گذاری،تولید،توزیع و خدمات.

7)استفاده از علوم و فنون وتربیت افراد ماهربه نسبت به احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور.

8)جلوگیری از سلطه‏ی اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور.

9)تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی،دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تأمین کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند.

علاوه بر این باید سیاست های زیر را هم به طور اساسی مورد توجه قرار داد.

-«رفع‏‏تبعیضات‏ ناروا‏ و‏ایجاد‏ امکانات‏ عادلانه ‏برای‏‏ ‏همه‏ در‏تمام‏زمینه‏های‏ مادی‏ ومعنوی»(بند9اصل3‏ق.ا)

-«پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار وبهداشت و تعمیم بیمه»(بند12اصل3ق.ا)

-وحدت اقتصادی جهان اسلام :«دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی،اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد»(بند11اصل3ق.ا)

بنابراین در تبلیغات کالاهای خارجی در آنجا که مجاز و یا لازم است،اولویت با تولیدات کشورهای اسلامی است. همچنین نباید کالاها یا خدماتی را تبلیغ کرد که اقتصاد نامتوازن و غیر‏عادلانه را بنیان می‏نهد و فاصله طبقاتی را ایجاد کرده یا عمیق‏تر کند.[2]مقرراتی که در طی این سالها در زمینه‏ی تبلیغات وضع  شده اند در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد).

[1]– اربابی، علی محمد ، تبلیغات تجاری،(تهران – انتشارات دانشکده ارتباطات، چاپ اول ، سال 1350)ص67.

[2]-اسماعيلي ، محسن، حقوق تبليغات بازرگاني در ايران و جهان، پیشین ص81.

دسته‌ها: پایان نامه حقوق