دانلود پايان نامه ارشد:تعیین جایگاه تنبیه دانش آموزان در حقوق کیفری

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

مبحث پنجم : مخاطبان تنبیه

تنبیه با توجه به انواع آن که قبلا ذکر شده   و ویژگیهای که دارد با مخاطبان مختلفی روبروست که با توجه به ارجحیت آنها را بیان می کنیم .

گفتار اول : کودکان

همانطور که در تعریف آمد کودکان اصلی ترین مخاطبان تنبیه هستند کودک از دیدگاه جرم شناسی فردی است که شخصیت وی در حال شکل گیری و قوام است و کودکی در دوره ای از سن هفت سالگی شروع وتا سن سیزده سالگی ادامه دارد . [1]

اما از نظر رواشناسان و جامعه شناسان دوران کودکی سال هایی است که در آن زمینه ها و دیدگاههای بنیادی فرد ارزشها وایده های فردی و اجتماعی کودک تا حدود زیادی شکل می گیرد .[2]

به عبارت دیگر طفولیت در برگیرنده دورانی است که از اوان خردسالی شروع ودر زمانی که فرد واجد شخصیت اجتماعی می شود از لحاظ جسمی و روانی نضج می گیرد و پایان می یابد . کودک در تمام مراحل رشد و نمو نیاز به کنترل و مراقبت کامل دارد و نیازمند توجه محبت و مراقبت و راهنمائی های آگاهانه و عملی است  در صورتی که کودک در محیط مناسب رشد کند و انرژی متراکم وجودش در شرایط مناسب در جهت صحیح مصرف شود از لحاظ روانی متعادل و طبیعی خواهد بود.

باید توجه داشت که کودک در مسیر تکاملی خود رفته رفته علایق و سلایق وسیع تری کسب می کند و علاوه بر روابط محدودی که با بدن و با اعمال فیزیولوژیک خود از جذب تا دفع دارد روابطی با دنیای خارج نیز برقرار می کند بنابراین روابط کودک با پدر و مادر خواهر ، پرستار یا دایه و خدمتکار از مسایل اساسی است که توجه فرد بالغ در آینده بر آن پایه متمرکز خواهد شد وضع این روابط برای  انسانی که در حال رشد و تکامل است قطعا از عواملی است که در رشد کلی اعمال رفتار بعدی او نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت اگر این روابط صورت صحیحی نداشته باشد تبدیل به موجودی ضد اجتماعی وخطرناک می شود که از ارتکاب هر عمل زشتی احساس لذت می کند، با قانون شکنی احساس قدرت و زورمندی می کند بیمی به دل راه نمی دهد زیرا اگر تنبیه شود عین خواسته خود اوست از تنبیه هم لذت می برد ، تنبیه رفتار درونی او را کاهش می دهد و ممکن است عقده های اودیپ ودیگر نابسامانی ها را موجب گردد .

تردیدی نیست که ناکامی ها و محرومیت های کودکان در ارضای نیازهای اصلی از علل بزه کاری آنهاست .

میتوان گفت کودک ناکام هنگامی که میکوشد تا خود را از عدم تعادل عاطفی رهایی بخشد و بطور ناخودآگاه دو راه بیشتر در پیش ندارد بزهکاری یا روان نژندی .[3]

روان شناسان دوران کودکی را به سه مرحله تقسیم کرده اند مرحله شیرخوارگی، مرحله نوپائی، مرحله کودکی

1-معظمی، شهلا، بزه کاری اطفال و نوجوانان، تهران نشر دادگستر، قلم سوم 1389 ص 34

2- نوابی نژاد، شکوه، رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان، ابتکار نو جادو و قلم چاپ چهارم 1379 ص 38

1- نوعی اختلال روانی و عاطفی که فقط بر بخشی از شخصیت فرد تاثیر می گذارد، سبب اختلال در گفتار نمی شود ، با اختلاف جسمانی فیزیولوژی و روانی همراه است و نشانه هایی مانند اضطراب یا هراس دارد .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92