دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی رسانه های صوتی و تصویری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

قانون تبلیغات

 

اولین آیین‏نامه مشخص در مورد تبلیغات، آیین‏نامه تنظیم امور اعلانات سال 1348بوده است .بعد از این آیین‏نامه امور تبلیغات وکانون آگهی در سال54 ، به تصویب هیأت وزیران رسید.این دو آیین‏نامه تنظیم کننده امور تبلیغات در قبل از انقلاب بود.بعد از انقلاب در سال 58 توسط شورای انقلاب آیین‏نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغات به تصویب رسید که تنها مقررات مربوط به امور تبلیغاتی بعد از انقلاب می‏باشد. لذا لازم بود که یک متن قانونی با بررسی تمام جنبه‏های اجتماعی ،فرهنگی،اقتصادی،سیاسی کشور تدوین گردد.از این رو پیش‏نویس قانون تبلیغات تنظیم گردیده هرچند هنوز به تصویب نرسیده است. مقدمه این طرح منظور از تبلیغات تجاری را نوعی ارتباط می‏داندکه با هدف معرفی ،جلب توجه و یا تشویق نسبت به کالاها و خدمات یک شخص حقیقی یا حقوقی معین و با استفاده از وسایل گوناگون خطاب به توده ،گروه یا فرد انجام می‏شود.فصل یک این قانون لزوم تطبیق تبلیغات با موازین شرعی و قانونی کشور را مورد تاکید قرار داده است.در ماده3 آمده است « محتوای تبلیغات نباید خلاف واقع،گمراه کننده و یا غیر قابل اثبات از قبیل توصیف کالا یا خدمات یا صفات عالی باشد».در دیگر مواد آن مقرراتی در مورد نحوه تبلیغات ،تبلیغ برای کودکان و…صحبت شده است .[1]

 

ب) دستور العمل تهیه آگهی‏های رادیو و تلویزیون

 

در این مورد سازمان صدا و سیما مجموعه‏ای از مقررات داخلی را اعمال می‏نماید. بر این اساس تولید کننده و سفارش دهنده آگهی مسؤول پرداخت هر نوع خسارتی هستند که به شخص حقیقی یا حقوقی وارد شده است و اگر آگهی، مغایرتی با مواد81 گانه دستور العمل نداشت، اما پس از پخش باعث ضرر شد سفارش دهنده و سازنده مسؤول جبران خسارت خواهند بود.

در اصول این دستورالعمل از منطبق بودن آگهی‏ها با موازین شرع وقانون ،ممنوعیت توهین به افراد و اقشار و…صحبت شده است. در سایر اصول این دستورالعمل مواردی ذکر شده است که تقریباً مشابه
پیش نویس قانون تبلیغات می باشد.[2]

 

ج) آیین‏نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‏های آگهی و تبلیغاتی مصوب 27/12/58 شورای انقلاب

 

با گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی و به رغم نیاز مبرم ،متأسفانه هنوز هم مجلس شورای اسلامی ،قانون تبلیغات را تدوین و تصویب نکرده است .این گفته به آن معنا نیست که حوزه تبلیغات تجاری فاقد هرگونه قاعده‏ی قانونی است،مقصود آن است که قانون اختصاصی و جامع براساس نیازها و کارشناسی‏های دقیق همه جانبه در این خصوص وضع نگردیده است،وگرنه بسیاری از قوانین با اطلاق یا عموم خود،بخشی از مسائل این حوزه را پوشش می‏دهند.نقض،سکوت،اجمال یا تعارض احتمالی این قوانین را در مواردی که به گونه‏ی ضمنی تبلیغات تجاری را در بر می‏گیرند و نیز ارتباط این موضوع با جنبه‏های روان شناسی،جامعه شناسی،اقتصادی ،ارتباطی،سیاسی و مانند آن ایجاب می‏کند تا تدوین قانون جامع تبلیغات مورد توجه جدی قرار گیرد.

ناگفته نماند که تا کنون تلاش‏هایی برای تهیه پیش‏نویس قانون تبلیغات تجاری صورت گرفته است که از میان آنها  می‏توان به دو نمونه اشاره کرد) نخست پژوهشی است که گروهی از محققان به سفارش مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‏های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال1379 انجام داده است و نتیجه آن را همراه با توضیح و دلایل توجیهی تحت عنوان«درآمدی بر پیش‏نویس قانون تبلیغات تجاری» منتشر کردند.پیش نویس قانون مذکور در 77 ماده تنظیم شده است.

دومین تلاش نیز در اسفند ماه 1380 صورت گرفته که معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تاریخ و با استفاده از پژوهش‏های قبلی ،«پیش‏نویس قانون تبلیغات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران»را در 110 ماده تنظیم و پیشنهاد کرده است .این پیشنهاد با تجدیدنظر بعدی در اسفندماه 1381 به57 ماده کاهش یافته است.           

[1]– به نقل ازنشریه هنر هشتم، شماره 8و9 زمستان 76 و بهار 77 ، ص 30.

[2]– نقل از مجموعه قوانین و مقررات تبلیغاتی قبل و بعد از انقلاب(تهران:اداره کل تبلیغات معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و انتشارات اسلامی،چاپ اول،1377)ص 40.

دسته‌ها: پایان نامه حقوق