دانلود پايان نامه ارشد:تاثیر مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

اجازه گرفتن از پيامبر هنگام شركت در امور اجتماعي

در سوره‌ي نور، خداوند بر محوريت پيامبر در امور اجتماعي تاكيد مي‏كند و مؤمنان را كساني قلمداد مي‏كند كه در اين امور، تابع او هستند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذَا كَانُواْ مَعَهُ عَلي أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُواْ حَتي‏ يَسْتَْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَْذِنُونَكَ أُوْلَئكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لهَُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم‏. جز اين نيست كه مؤمنان كساني‏اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‏اند، و هنگامي كه با او بر سر كاري اجتماع كردند تا از وي كسب اجازه نكنند، نمي‏روند. در حقيقت، كساني كه از تو كسب اجازه مي‏كنند، آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند. پس چون براي برخي از كارهاي‌شان از تو اجازه خواستند، به هر كس از آنان كه خواستي اجازه ده و براي‌شان آمرزش بخواه كه خدا آمرزنده مهربان است.» (نور/62)

اين آيه شريفه، نقش رهبري مؤمنان را به پيامبر  نسبت مي‏دهد و تقدم امور اجتماعي بر امور شخصي را بيان مي‏كند و تذكر مي‏دهد كه در امور اجتماعي، هيچ كس حق تك‏روي و عمل بر اساس راي خويش را ندارد و بايد همه‌ي امور با اجازه‌ي پيامبر انجام گيرد. البته به پيامبر نيز سفارش مي‏كند كه اگر افرادي براي رفع گرفتاري‏هاي شخصي از تو اجازه خواستند، به آنان اجازه بده; ولي اين اجازه نيز به خواست ايشان بستگي دارد. در آيه بعد نيز به اين محوريت، به گونه‏اي ديگر توجه شده و دعوت پيامبر  به عنوان رهبر، غير از دعوت ديگران تلقي گرديده و به آثار زيان‏بار مخالفت ‏با دستورهاي ايشان كه تحقق فتنه يا نزول عذاب مي‌باشد، پرداخته شده است: «لاتجَْعَلُواْ دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا  قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا  فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يخَُالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبهَُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبهَُمْ عَذَابٌ أَلِيم‏. خطاب كردن پيامبر را در ميان خود، مانند خطاب كردن بعضي از خودتان به بعضي [ديگر] قرار مدهيد. خدا مي‏داند [چه‏] كساني از شما دزدانه [از نزد او] مي‏گريزند. پس كساني كه از فرمان او تمرّد مي‏كنند بترسند كه مبادا بلايي به آنان رسد يا به عذابي دردناك گرفتار شوند.» (نور/63)

علامه طباطبايي در اين باره مي‏فرمايد: «خواندن رسول، عبارت از خواندن مردم به كاري از كارها است; مانند خواندن آنان به ايمان و عمل صالح و خواندن آنان براي مشورت در كارهاي اجتماعي و خواندن آنان به نماز جمعه و دستور به آنان در كارهاي دنيوي يا اخروي‌شان. پس همه‌ي اينها، خواندن از سوي پيامبر  محسوب مي‏شود.»[1]  

بدين ترتيب، با توجه به سياق آيات، اين احتمالات كه مراد از خواندن رسول، صدا زدن مردم اسم رسول خدا را، مانند ديگر مردم باشد، يا مقصود از مخالفت از امر، در «فليحذر الذين يخالفون‏» دستور خداوند باشد، منتفي مي‏گردد؛ هر چند اگر اين احتمالات را درست نيز فرض كنيم، صراحت آيات در محوريت پيامبر در امور اجتماعي، بر جاي خود باقي است.

1ـ تفسير الميزان، ج‏15، ص‏166.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

پرسش‌هاي پژوهش

1ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها، ملل و دولت‌ها چيست؟

2ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي تبليغ و ارشاد ديگر ملت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها چيست؟

اهداف اين پژوهش

ــ آشنايي با مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

ــ آشنايي با مباني قرآني مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

Author: 92