جایگاه تنبیه دانش آموزان در حقوق کیفری ایران -دانلود پايان نامه

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

– تنبیه کلامی ( لفظی )

داد زدن ، ایراد گرفتن، غر زدن ، نصبحت کردن و گفتن جملاتی که موجب خجالت و احساس گناه در کودکان و نوجوانان ( دانش آموزان ) شود تنبیه کلامی یا لفظی نامیده می شود این نوع تنبیه در مورد افراد بالغ موثر نیست ولی درباره کودکان موثر است ولی استفاده از این تنبیه ، به طور مکرر باعث پیدایش مشکلاتی می شود از جمله آنها والدینی که از روش هائی چون داد زدن و دعوا کردن و … استفاده می کنند فرزند آنها نیز چنین شیوه هایی را در برخورد با والدین ، خواهر و برادر و دوستان خود بکار می گیرد در کنار این نوع تنبیهات ، تنبیهات دیگری چون تهدید، سرزنش از جمله شمولات تنبیه کلامی می باشند.

3- تنبیه نوشتاری

در برخی موارد در میان خانواده و خصوصا در مدارس مرسوم است که در مقابل رفتار ناشایست فرزندان ودانش آموزان آنان را با اعمال نوشتاری مورد تنبیه قرار می دهند بعنوان نمونه اخذ تعهد، قول کتبی ، اخطار کتبی ، و کم کردن نمره انضباط از جمله مواردی است که در مدارس ایران برای دانش آموزان خاطی به اجرا در می آید که در موارد بسیاری اثر بخشی آن از دیگر تنبیهات بیشتر است بعنوان مثال تنبیه کلامی ( داد زدن ) معلم برسر دانش آموزان احتمال پرخاشگری آنان را بدنبال خواهد داشت چرا که داد زدن با نوعی عصبانیت همراه است که برای دانش آموزان تحمل این نوع عصبانیت دشوار است ولی در اخطار کتبی یا کم کردن نمره بدون هیچ گونه عصبانیتی نه تنها عکس العمل شدید دانش آموز را در برندارد بلکه دانش آموز حالت ملتسمانه به خود گرفته وسعی در جبران عمل انجام شده خود بر می آید لذا بنظر می رسد تنبیه نوشتاری موثرتر از تنبیه کلامی و دیگر تنبیهات باشد .

4- تنبیه جسمی (بدنی)

با توجه به مطالب گفته شده که تنبیه کودک باید به اندازه جرم و گناه او باشد نه بیشتر از آن در بسیاری از موارد برای آگاه کردن کودکان در مقابل رفتار ناپسندشان نیازی به تنبیه بدنی از جمله کتک زدن و ضرب زدن نیست، تنبیه بدنی دارای شدت و ضعف می باشد که از نیشگون گرفتن، گوش کشیدن و پشت دست زدن حدّت آن شروع و تا به شکستن دست و پا و دندان و بعضا کروکور کردن و حتی شدید تر از آن هم می انجامد ولی آنچرا که در مقوله تنبیه بدنی کودکان مد نظر است و باید به آن توجه جدی شود اینست که تنبیه بدنی باید به میزان و مصلحت باشد و از طرفی افراد خاصی حق تنبیه کودکان را نظیر والدین و سرپرستان قانونی (ماده ی 59 ق.م.ا سال 1370 و بند « ت » ماده ی 158 همین قانون سال 1392 ) دارند و در یک هیچ یک از قوانین موضوعه اشاره به تنبیه کودکان و نوجوانان (دانش­آموزان) توسط معلمان و مربیان نشده و حتی این عمل از طرف آنان جرم محسوب و مجازات متناسب در نظرگر فته شده در قانون برای عاملان تنبیه اعمال می گردد .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92