دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی رسانه های صوتی و تصویری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تبلیغات

 

حجم عظیم سرمایه­گذاری در رسانه­ها و به تبع آن سودهای کلانی که عاید سرمایه­گذاران
می شود،موجب می شود که رسانه­ها به عنوان یکی از مهمترین منابع سود آور تبدیل شوند و جنبه­ی تبلیغی پیدا کنند تبلیغات نوعی اعلان و آگاهی به مردم از تازه ترین خدمات و تولیدات است استفاده بیش از حد از آگهی­های تجارتی الگوهای مصرفی خانواده را نیز  تغییر داده و باعث مصرف­گرایی و ترغیب مردم به مصرف بیشتر و استفاده­ی آنها از کالای متنوع و لوکس می شود. امروزه رسانه­ها و به ویژه رادیو و تلویزیون به خاطر امتیازات برجسته به صورت ابزار سیاسی در آمده­اند. ابزاری محکم که دولت ها با دارا بودن آن ضعف و ناتوانی­های سیاسی خود را به نحو چشمگیری جبران می کنند.از طرفی مردم نیز در صورت برخورداری از امکانات این دستگاه عظیم تبلیغاتی به ارائه و انعکاس اندیشه­ها و خواسته­های خود
می پردازند.و رسانه هم با تجزیه و تحلیل ،تفسیر، مقابله و افشاگری یا دفاع از نظریه­های سیاسی میزان حمایت مردم از گروههای سیاسی را به شدت تحت تأثیر قرار می­دهد. تبلیغات آثار مختلفی بر زندگی افراد جامعه دارد که بررسی این آثار در مسئولیت مدنی و مصادیق ضرر می­تواند مؤثر باشد. یکی از این آثار تأثیر بر جنبه­های فرهنگی است .بر اساس اصول حرفه­ای آگهی تبلیغاتی برای اینکه تأثیر­پذیر باشد بایستی برای مخاطبان خود جذاب باشد و ارزش­های مشترک را انعکاس دهد و لذا، تبلیغات مؤثر فهرستی از فرهنگ عمومی جامعه است.[1]

جنبه­های اجتماعی نیز از مواردی است که تأثیر تبلیغات برآن غیرقابل انکار است. اصولاًنیازها، جنبه­ی روانی و ذهنی دارند و ممکن است با هجوم بی امان پیام­های بازرگانی دچار تغییر شوند .دراین صورت مطالبات اجتماعی نیز تحت تأثیر قرار می­گیرند .سطح انتظارات ملی بالا می­رود، قناعت و حرص جای خود را عوض می کنند، احساس شکاف طبقاتی و تبعیض اجتماعی در این حالت طبیعی است و نتایج خاص خود را دارد. هوس اجتماعی (رسم دروغین ) و تقلید زودگذر و مد در جامعه رواج پیدا می­کند .[2]

از منظر بهداشت و درمان نیز تبلیغات آثار زیان­آوری می­تواند برسلامت جامعه داشته باشد.این موضوع خصوصاً درمورد کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همچنین تبلیغات بر اقتصاد نیز تأثیر شگرفی دارد. البته تبلیغات می تواند نوعی رقابت سالم را ایجاد و به رونق کسب و کار در جامعه کمک می­کند لیکن تبعات منفی این تبلیغات بر اقتصاد نیز نباید نادیده گرفته شود. مخصوصاً در شرایطی که با راه اندازی تلویزیون­های ماهواره ای،تبلیغات سراسر دنیا را فراگرفته و این نقش به مراتب بیشتر شده است .درحال حاضر 300میلیارد دلار خرج تبلیغات در دنیا می­شود که حدود نیمی از این مبلغ به امریکا و30 درصد به اروپا و20درصد باقی مانده به بقیه مناطق اختصاص دارد.[3]

تبلیغات به نظر بسیاری از جامعه شناسان خود یکی از وسایل ارتباط جمعی می­باشد.هرچند که تبلیغات خود محتاج حاملی هستند که از طریق آن به اطلاع عموم برسند .لذا،در قالب یکی از وسایل ارتباط جمعی مورد بررسی قرار می گیرند[4].

 

[1]– معتمد نژاد،کاظم-مبانی حقوقی تبلیغات بازرگانی،مجموعه مقالات اولین همایش صنعت و تببلیغات، ص23.

[2]– کوئن،بروس-مبانی، جامعه شناسی ،ترجمه و اقتباس دکتر غلامعباس توسلی و رضا فاضل،تهران،انتشارات سمت به چاپ نهم،1376-ص70.

[3]-معتمد نژاد،کاظم،پیشین، ص25.

[4]-ژان کازنو،جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ،ترجمه دکتر باقر ساروخانی(تهران،انتشارات اطلاعات،چاپ پنجم،1373) ص5 .

دسته‌ها: پایان نامه حقوق