تعیین جایگاه تنبیه دانش آموزان در حقوق کیفری ایران -دانلود پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

گفتار سوم: تنبیه از نظر روانشناسان

استفاده از تنبیه در امرتربیت همواره مخالفان وموافقانی را برانگیخته است با این تفاوت که در گذشته موافقان بیشتری داشته ولی اکنون مخالفان بیشتری دارد . معروف است که روانشناسان تنبیه را ( دست کم تنبیه بدنی ) جایز نمی دانند و عدم کارائی و یا اثرات و مضرات جانبی آن را دلیل بر این امور می دانند . ولی باید گفت اولا چنین نیست که تنبیه کارایی نداشته باشد . در بسیاری از موارد، تنبیه اصلاحگر است به طوری که عموم کسانی که در اصلاح رفتار کتابی نوشته اند تنبیه را به عنوان یکی از روشهای اصلاح و تغییر رفتار ذکر کرده اند و ثانیا خود اثر کمی نیست چه اینکه مواردی وجود دارد که رفتار نامطلوب باید فورا متوقف شود به طوری که اگر متوقف نشود اثرات جبران ناپذیری را ببار خواهد آورد دراین صورت است که تنبیه، خصوصا تنبیه بدنی تنها راه ممکن است واز این روست که یکی از مزیتهای روش تنبیه بر سایر روشها را فوریت تاثیر آن می دانند . بدین جهت روانشناسان درمواردی تنبیه، حتی تنبیه بدنی را جایز می دانند . اکنون نظر برخی روانشناسان را نقل می کنیم تا شاهدی بر این مدعا باشد .

گاتری که نظریه یادگیری خود را بر اصل مجاورت استوار ساخته است تنبیه را در امر تربیت و یادگیری موثر می داند و می­­گوید : « تنبیه نه به سبب ناراحتی که تولید می کند ، بلکه به سبب اینکه نحوه پاسخ دهی فرد به محرکهای معین را تغییر می دهد موثر است . تنبه بدنی به این علت در تغییر دادن رفتار نامطلوب موثر است که رفتار ناهمساز با رفتار تنبیه شده را ایجاد می کند » [1]

موریس در اصلاح رفتار کودکان می گوید : « درست همانطور که با پاداش دادن به کودک درهر زمان رفتار مطلوب را انجام می دهد می توان آن رفتار را نیرومند کرد، با پاداش ندادن قاطعانه کودک هنگام اجرای رفتارنامطلوب نیز می توان این رفتار را در او کاهش داد … به هر حال در مواقع نادری از تنبیه بدنی ( مثل یک سیلی یا یک فریاد ) باید استفاده شود. » [2]

مبحث چهارم : انواع تنبیه

تنبیه در دوره های مختلف زندگی بشر از هبوط حضرت آدم (ع) تا عصر حاضر به اشکال  متفاوت وجود داشته و دارد از هبوط حضرت آدم ( تنبیه حضرت آدم و حوا ) به زمین گرفته تا بحال که قصاص از شدیدترین نوع تنبیه است با عنایت به این مطالب انواع تنبیه را به شرح زیر احصاء می نماییم .

 

 

 

گفتار اول تنبیه مادی

تنبیه مادی شامل موارد زیر است :

1- تنبیه تحریمی

محروم کردن از یک فعالیت مورد علاقه باید به طور پیگری اجرا شده و چندین بار تکرار شود تا رفتار یک فرد را تعدیل نماید. به کار بردن این تنبیه باید بدون هیجان و عصبانیت باشد وبه عنوان یک روش کارآمد به آن توجه شود که اجرای آن نتیجه ای خاص را در پی خواهد داشت مثل تحریم از جایزه، تحریم اردویی ، تحریم ورزشی تحریم از دوستان

1- مقدمه ای بر نظریه یادگیری ص 289 و 291

2- موریس، ریچاردجی، اصلاح رفتار کودکان ، ترجمه ناهید کسائیان ، ص 73 و 88

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92