بررسی دادگاه جنایی بین المللی برای یوگسلاوی سابق-دانلود پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 صلاحیت شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

قسمتی از متن پایان نامه :

.

تدوین اساسنامه دادگاه و ملاحظات مقدماتی

پیش از بررسی تدوین اساسنامه دادگاه توجه به ملاحظات زیر ضروری است:

1-نظر به این که اکثریت کشورها قراردادهای ناظر به حقوق بشر و حفظ و حمایت قواعد حقوق انسانی و جنگی را تصویب کرده اند و این قواعد جزو حقوق داخلی آن ها شده، به طور منطقی ممکن بود گفته شود که نقض این حقوق از طریق دادگاه های کشور محل وقوع جرم، تضمین شده است و به این ترتیب تشکیل دادگاه های خاص دیگری ضروری نیست. شاید این نظر درست باشد. ولی آیا ممکن است همیشه به حسن نیت دولت ها در این مورد اعتماد داشت؟ آیا این دادگاه ها بی شک بی طرفانه و واقعی، عاملان نقض این حقوق را مجازات خواهند کرد؟ متاسفانه در بیشتر موارد پاسخ منفی است.

افزون بر این که ماده 90 ﭘروتکل شماره 1 سال 1977 الحاقی به قراردادهای ژنو نیز در این گونه موارد، تاسیس کمیسیونی را پیش بینی کرده که می تواند دلایل و شرایط ارتکاب این جنایت ها را جمع آوری کرده در اختیار دولت ها بگذارد. ولی متاسفانه دولت های زیادی این پروتکل را امضا نکرده اند و تنها چند کشور صلاحیت این کمیسیون را پذیرفته اند. راه حل های گوناگون دیگری نیز برای کیفر جنایت کارهای بین المللی ﭘیشنهاد شده است که مطالعه و تحقیق در آن ها باید جداگانه انجام شود.

به طور منطقی و در اجرای عدالت، به نظر می رسد بهترین راه حل این است که اعمال و جنایت هایی که ارزش بنیانی مورد احترام بشر را پایمال کرده و وجدان انسان را جریحه دار کرده اند، در یک دادگاه بین المللی صورت گیرد، زیرا در کیفر و سرکوبی این اعمال تمام کشورهای جهان صاحب حق اند.

توسل به راه حل هایی که این حق دولت ها را به درستی و به طور کم تامین نکند، لطمه بزرگی به جامعه متمدن و آینده حقوق بر خواهد زد.

با توجه به این ملاحظات کنفرانس لندن مورخ 27 اوت در زمینه «نقض حقوق انسانی» اعلام کرد   «… کنفرانس بر این نظر است که تاسیس یک دادگاه جنایی بین المللی را مورد مطالعه قرار دهد». در تاریخ 24 نوامبر 1992 مخبران و کارشناسان تحقیق در زمینه جنایت های بوسنی و هرزه گوین پیشنهاد کردند طرح یک قرارداد بین المللی در مورد جنایاتی که در یوگسلاوی سابق روی داده، تهیه شود. این پیشنهاد توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا پذیرفته شد و نمایندگان این دو سازمان در 15 دسامبر 1992 کنفرانسی در استکهلم پایتخت سوئد تشکیل دادند. کار آن کنفرانس منجر به تهیه قراردادی 60 ماده ای و یک پروتکل پیوست، به منظور «تامین مخارج» شد، که در تاریخ نهم فوریه 1993 به تصویب رسید.[1]

در این فاصله دولت فرانسه نیز در کنفرانسی که به تاریخ 15 ژانویه 1993 با شرکت 12 کشور عضو اتحادیه اروپا تشکیل داد، یک کمیته ویژه مرکب از 8 حقوقدان کارشناس حقوقی و جنایی را مامور کرد تا طرح یک دادگاه بین المللی جنایی را تهیه کنند. کار این کمیته در تاریخ 8 فوریه 1993 منجر به تهیه یک طرح «دادگاه بین المللی جنایی» شد. به موازات این ابتکار فرانسه، دولت ایتالیا نیز کمیسیونی را مامور کرد طرحی به منظور دادرسی جنایت کاران جنگی یوگسلاوی سابق تهیه کند. کار این کمیسیون نیز در تاریخ 15 فوریه همان سال منجر به تهیه طرح اساسنامه یک دادگاه بین المللی جنایی شد. به این ترتیب می توان گفت دادگاه جنایی یوگسلاوی سابق، نتیجه و محصول این پروژه هاست. پروژه های فرانسه و ایتالیا بسیار مشابه بوده، و به ویژه واضعان آن هابه منظور تکمیل سریع دادگاه، به اتفاق توصیه کرده بودند که به جای توسل به انعقاد یک قرارداد بین المللی برای تشکیل آن، شورای امنیت باید به اتکای حقوقی که به موجب فصل «7» منشور، در حفظ صلح به عهده دارد، با یک قطعنامه، تشکیل آن را عملی کند.

دوازده روز پس از آن، شورای امنیت پروژه فرانسه را دریافت و براساس آن مبادرت به تصویب قطعنامه «808 مورخ 1993»[2] کرد. به موجب این قطعنامه شورا «… تصمیم گرفت براساس پیشنهاد های کمیسیون کارشناسان سازمان ملل، موضوع قطعنامه «780 ، 1992» یک دادگاه جنایی بین المللی برای یوگسلاوی سابق تشکیل دهد».

بنابر رویه مرسوم در شورای امنیت پروژه دادگاه، ابتدا از طرف پنج عضو دائمی شورا مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به دیگر اعضای شورا ارائه شد.[3]

  • دیده شود: فیوضی ر، 1386، حقوق بین الملل کیفری، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران، ص 260.
  • 1993, Resolution 808
  • P.20.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف مشخص تحقيق:

هدف در این تحقیق این است که چگونه به این نتیجه برسیم، که از نهادهایی مانند شورای امنیت، استفاده بهینه تر و مطلوب تری در راستای حفظ صلح و برقراری امنیت و دوستی و همکاری بین المللی شده و از هر چه سیاسی شدن چنین نهادهایی کاسته شود.

در نهایت این نوشته و تحقیق به دنبال پاسخ گویی به سوالات زیر می باشد:

  1. آیا شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق صالح بود؟
  2. آیا این شورا می تواند درباره انحلال این دادگاه نیز تصمیم گیری نماید؟
  3. تصمیم شورای امنیت برای تاسیس چنین دادگاهی بر چه بنیانی استوار است؟

در ادامه به این سوالات پاسخ داده خواهد شد، اما ابتدا باید با دلیل ایجاد این دادگاه و ساختمان و ساختار آن، همینطور با دادگاه های دیگری که ایجادشان زمینه شکل گیری و سنگ بنای دادگاه یوگسلاوی سابق بود آشنا شویم. به نهاد شورای امنیت و وظایف آن می پردازیم، به مقایسه ای بین دادگاه یوگسلاوی با دادگاه نورمبرگ و نیز دیوان کیفری بین المللی می پردازیم. و در پایان به فرضیه نهایی خود می رسیم.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه صلاحیت شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه صلاحیت شورای امنیت برای تاسیس دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق

Author: 92