بررسی حق بودن یا تکلیف بودن حضانت-پایان نامه ارشد


 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

  آسیب شناسی فقهی قوانین حضانت

قسمتی از متن پایان نامه :

 

هفت سال اوّل:

وابستگی و نیازمندی نوزاد به مادر، پیش از تولد، امری حقیقی و تکوینی است. با تولد و انفصال نوزاد از مادر، آن ارتباط تکوینی بین مادر و کودک دیگر نیست، اما باز هم می توان گفت که برای ادامه زندگی و حیات جسمی، کودک نیاز به مادر دارد. (وقتی طناب ناف بریده شد، رابطه میان بدن مادر و کودک قطع نمی شود. از بارداری تا لااقل دوره باز گرفتن کودک از شیر، مادر برای کودک محیط واقعی رشد به شمار می رود که آن را محیط مادرانه می نامیم. ) پروردگار حکیم، شیر را که شیره جان مادر است، پیش از آن که نوزاد به این جهان پا بگذارد، در سینه وی می نهد و تغذیه نوزاد را به وی می سپرد چنان که می فرماید:

والوالدات یُرضعن أولادهنَّ حولین کاملین لمن أراد أن یتم الرَّضاعه)؛( سوره بقره, آیه233)

و مادران فرزندان خود را دو سال کامل شیر دهند، برای کسی که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند.

بنابراین بعد از تولد نیز کودک به طور طبیعی در اختیار مادر خواهد بود. آنچه این جا دقیق می نماید: آیه شریفه، (ارضاع) را حق مادر دانسته و ارضاع به شیر دادن به کودک، از طریق مکیدن پستان می گویند، نه صرف تغذیه از شیر مادر؛ زیرا (یرضعن) از ماده (ر. ض. ع) به معنای مکیدن شیر از پستان است و این امر، بدون قرار گرفتن کودک در دامن مادر، ممکن نیست. بنابراین، می توان از این آیه استفاده کرد که شروع حضانت، از طرف مادر است و او دست کم تا دو سال که در دوران شیرخوارگی به سر می برد، شایسته تر به نگهداری کودک است. روایات فراوانی نیز این مطلب را تأیید می کند(قدیمی فر، 1389):

  1. محمد بن یحیی از احمد بن محمد از محمد بن اسماعیل از محمد بن الفضیل از ابوالصباح کنانی از امام صادق(ع) نقل کرده:

هرگاه مردی همسرش را طلاق داد، در حالی که در رحم حمل دارد، باید نفقه او را تا زمان وضع حمل بدهد و وقتی نوزادش را به دنیا آورد، مزد شیر دادن فرزند را به او بدهد و با گرفتن کودک از مادر به او ضرر نزند، مگر آن که زن، اجرتی بیش از متعارف درخواست کند. اما اگر زن به مقدار مزدی که دیگران برای شیر دادن به کودک می گیرند، رضایت دهد، او تا زمان بازگیری کودک از شیر، به کودکش سزاوارتر است.

رجال سند، به جز محمد بن الفضیل که توثیق صریحی برای او ذکر نشده و برخی وی را به غلوّ متهم کرده اند و ضعیف دانسته اند، همه از بزرگان و دانشمندان بوده اند و در کتاب های رجال توثیق شده اند.

2.الحسین بن محمد عن معلی بن محمد عن الحسن بن علی الوشاء عن أبان عن فضل بن أبی العباس قال: قلت لإبی عبدالله(ع) الرجل أحق بولده أم المرئه؟ فقال: لا بل الرجل فان قالت المرئه لزوجها الذی طلقها: سأنا أرضع ابنی بمثل ما تجد من ترضعهز فهی أحق به؛

ابوالعباس گفته است: از امام صادق(ع) پرسیدم: مرد سزاوارتر به کودک است یا زن؟ امام فرمود: نه، بلکه مرد. [البته] اگر زن به همسرش (که او را طلاق داده) بگوید: من حاضرم کودکم را به همان دستمزدی که دیگران می گیرند، شیر بدهم. او سزاوارتر به فرزندش خوا

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-4 اهداف تحقیق

  1. بررسی حق بودن یا تکلیف بودن حضانت.
  2. بررسی شرط بودن مباشرت در حضانت.
  3. بررسی متغییرهای موثر در حضانت.
  4. بررسی قلمرو زمانی حضانت.

Related posts:

Back to Top