بررسی ابعاد و خوصوصیات حقوق والدین بر فرزندان-دانلود پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 کاوش و بررسی در خصوص حقوق متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه فقهای امامیه 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

رابطۀ بین حق و حکم:

برای بیان تفاوت حق و حکم؛ تعاریف و ویژگی‌های حق گفته شد؛ اما در مورد حکم در نظر فقهاء مسائل متعددی مطرح است.

شهید اول در کتاب قواعد و فوائد خود حکم را چنین تعریف می‌کند: «الحکم: خطاب الشرع المتعلق با فعال المکلفین بالاقتضاء او الخییر» یعنی: حکم خطابی است از جانب شارع که به گونۀ اقتضایی یا تغییری به افعال و اعمال تعلق می‌گیرد. (شهید اول، ۱۳۷۲، ج 1، ص 30 و 31).

بحرالعلوم می‌گوید: «اما الحکم: فهو جعل بالتکلیف او بالوضع، متعلق بالفعل الانسان من حیث المنع عنه و الرخصه فیه، او ترتب الاثر علیه» (بحرالعلوم، 1385، ج 1، ص 13).

شیخ‌محمد‌حسن نجفی در کتاب جواهرالکلام می‌فرماید: «و اما الحکم: فهو انشاء انفاذ من الحاکم لامنه تعالی، لحکم شرعی او وضعی او موضوع‌ها فی شیء مخصوص» یعنی: حکم عبارت است از فرمان اجرای یک حکم شرعی یا وضعی و یا موضع آن دو، در شیء مخصوص، از سوی حاکم نه از جانب خدای متعال (نجفی، 1392، ج 40، ص 100).

در یک جمع‌بندی می‌توان در مورد حق و حکم چنین گفت:

1-هیچ حقی بدون حکم نیست؛ ولی بعضی از احکام هستند که حق، ایجاد نمی‌کنند و اگر حق پشت سرش تکلیف نباشد، ضمانت ندارد (ساکت، ۱۳۸۷ ، ص 53).

2- تکلیف اسقاط‌پذیر نیست؛ اما حق اسقاط‌پذیر است (شهید ثانی، ۱۴۱۶، ج 5، ص 464).

مبحث پنجم:

1-مفهوم والدین:

«والدین» صیغۀ تثنیه در حالت نصبی و جری یعنی پدر و مادر. ابوین، ابوان، والدان، باب و مام، اب و ام، بابا و ماما. والد به معنای پدر حقیقی و والده به معنای مادر حقیقی که انسان از آن دو به وجود آمده است (دهخدا، 1334، ص 101).

2-مفهوم اولاد:

«اولاد» جمع ولد به معنای فرزند است. این کلمه در دو مفهوم عام و خاص به کار می‌رود:

1-اولاد به معنی عام، شامل تمام کسانی است که از نسل شخصی به‌طور مستقیم به وجود آمده‌اند؛ خواه باواسطه باشد یا بی‌واسطه؛ در این معنی نواده‌های شخصی نیز، هر اندازه پایین رود، در زمرۀ اولاد است.

2- اولاد به معنای خاص، به کسانی گفته می‌شود که بی‌واسطه از نسل شخص به ‌وجود آمده‌اند.

نکتۀ دیگری که دربارۀ اولاد به معنی خاص باید دانست این است که در فقه، اولاد به اطفالی گفته می‌شود که دارای نسب مشروع هستند و قانون، آنان را وابسته به پدر و مادر یا هر دو می‌داند (کاتوزیان، 1375، ج 2، ص 1).

کودکانی که دارای نسب مشروع نیستند یا با پدر و مادر طبیعی خود نسبتی ندارند، نمی‌توان آن‌ها را ولد یا فرزند نامید.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق:

هر پژوهش علمی بر پایۀ سؤال یا سؤالات مشخصی انجام می‌شود. بدیهی است که بیان سؤالات فرعی در یک تحقیق وسیع، در طرح تحقیق، امکان‌پذیر نیست؛ اما طرح سؤال یا سؤالات اصلی تحقیق ممکن می‌باشد. البته سؤالات فرعی نیز به‌طور جزئی و نه به‌طور کامل قابل‌طرح می‌باشد که در زیر، سؤالات اصلی و برخی از سؤالات فرعی آمده است.

سؤالات اصلی این تحقیق عبارت‌اند از:

1-حقوق والدین بر فرزندان از چه ابعاد و خصوصیاتی برخوردار بوده و به عبارتی دیگر کمیت و کیفیت حقوق پدر و مادر بر فرزندان چیست؟

2-حقوق فرزندان بر پدر و مادر، برعکس روش فوق چه نوع حقوقی است و ابعاد آن تا کجاست؟

سؤالات فرعی این تحقیق عبارت‌اند از:

1-آیا حق فرزند بر پدر از قبیل حق ولایت نوعی الزام و الجاء ایجاد می‌کند یا اسقاط‌پذیر است؟

2-باتوجه‌به مسائل مستحدثه و دنیایی که دنیای اطلاعات نام دارد آیا فرهیختگی فرزندان یا عوامل دیگر از یک سوی و بی‌خبری اولیاء از سوی دیگر باعث سقوط این حقوق می‌گردد یا خیر؟

امیدواریم با بررسی و تحقیق درست، جواب‌های منطقی برای سؤالات فوق پیدا کنیم.

ج) اهداف تحقیق:

باتوجه‌به‌ عنوان رساله، هدف از نوشتن و تحقیق در مطلب، کاوش و بررسی در خصوص حقوق متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه فقهای امامیه می‌باشد و دارای اهداف علمی ازجمله گشودن راهی برای حل فقهی پاره‌ای از حقوق مسائلی که امروزه در این زمینه وجود دارد و ارتقاء فرهنگ اسلامی برای شهروندان و پیشگیری از انحطاط خانواده‌ها، کمک به تحکیم خانواده‌ها و جلوگیری از تهاجم و شبیخون غرب در این زمینه‌ها می‌باشد و اهداف کاربردی اینکه بتواند در آموزش‌وپرورش، دادگستری، کانون‌های اصلاح و تربیت و مؤسسات مشاوره‌ای، سودمند واقع شود.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه کاوش و بررسی در خصوص حقوق متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه فقهای امامیه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه کاوش و بررسی در خصوص حقوق متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه فقهای امامیه

Author: 92