ارائه مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها-دانلود پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

آيه‌هايي كه ولايت پيامبر و اولويت ايشان نسبت‏ به مؤمنان را مطرح مي‏كنند

كلمه‌ي ولايت، همواره مقارن با نوعي تسلط بر امور فردي يا اجتماعي است. از اين رو، در اينجا در چارچوب آيه‌هايي كه ولايت پيامبر  را مطرح مي‏كنند، به بررسي محدوده‌ي ولايت پيامبر اكرم  مي‏پردازيم.

از گذشته، كساني كه درباره‌ي ولايت پيامبر با نگرش حاكميت ايشان بر امور، بحث كرده‌اند، وجوه گوناگوني را براي محدوده‌ي آن مطرح كرده‌اند كه محدودترين آنها اختصاص آن به امور اجتماعي و شخصي است; ولي اخيرا با برداشتي خاص از معناي ولايت و نگرشي منفي درباره‌ي دخالت انبيا در امور اجتماعي، بحث‏هايي درباره‌ي اختصاص ولايت پيامبر به افرادي كه خود توانايي اداره‌ي امور خويش را ندارند، مانند كودكان و ديوانگان، مطرح شده و آنگاه كه بر طبق آيه: «النَّبي‏ُّ أَوْلي‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِم… پيامبر به مؤمنان از خودشان به يكديگر نزديك‌تر است‏…‏‏» (احزاب/6)

در مورد ولايت تشريعي پيامبر اكرم  و براي روشن شدن معناي آن، توجه به اين نكته ضروري است كه وقتي درباره‌ي ولايت تشريعي پيامبر سخن مي‏گوييم، مقصود، قانون‏گذاري و اداره‌ي امور اجتماع است؛ و اين همان بحث از امارت و ضرورت وجود امير براي اجتماع است كه ممكن است ‏با انتخاب مردم تحقق يابد يا همچون حكومت‏هاي ديكتاتوري، با زور و يا به انتصاب از سوي خداوند باشد كه در همه موارد، حاكميت و ولايت‏ بر مردم، از سوي شخص حاكم وجود دارد; زيرا حتي در آنجا كه مردم شخصي را براي اداره‌ي امور خويش بر مي‏گزينند، او براي اداره‌ي اجتماع، مجبور به وضع قوانين، اجراي آنها و مجازات تجاوزگران است؛ و حتي در بسياري امور شخصي افراد نيز دخالت مي‏كند كه شايد آنان راضي به آن نباشند. بنابراين، قبول ضرورت حكومت ‏براي جامعه با قبول نحوه‏اي از ولايت ‏براي حاكم نسبت ‏به امور جامعه ملازم است.

در باره‌ي آيه: «النبي اولي بالمؤمنين من انفسهم‏»، ظهور آيه بر اين دلالت دارد كه پيامبر  نسبت ‏به خود مؤمنان اولويت دارد نه نسبت ‏به ولايت مؤمنان. معناي اولويت پيامبر  نسبت ‏به آنان، تقدم رتبي در كارهاي‌شان است كه اگر در موردي پيامبر تصميمي گرفت، حتي اگر مربوط به امور شخصي آنان باشد، ديگر نوبت ‏به خودشان نمي‌‏رسد كه بخواهند در آن باره، نظري داشته باشند; ولي اگر پيامبر نظري نداشت ـ همان‏طور كه در بيش‌تر امور كه به ‏طور صحيح به دست مؤمنان اداره مي‏شود ـ خود آنان به رتق و فتق امور مشغول مي‏شوند. اين مطلب از اين آيه استفاده مي‌شود: «وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضي اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لهَُمُ الخِْيرََةُ مِنْ أَمْرِهِمْ… و هيچ مرد و زن مؤمني را نرسد كه چون خدا و فرستاده‏اش به كاري فرمان دهند، براي آنان در كارشان اختياري باشد.‏» (احزاب/36)؛ زيرا شان نزول اين آيه شريفه، دخالت و حكم پيامبر  در يك امر شخصي، يعني ازدواج زينب بنت جحش، براي برطرف كردن يك سنت اجتماعي غلط بود و اولويت پيامبر را، هم در امور شخصي مؤمنان و هم در امور اجتماعي آنان بيان مي‏كند.

به نظر مي‏رسد با توجه به عصمت پيامبر، بحث از اينكه ايشان تا چه حد بر امور شخصي افراد ولايت دارند، بي مورد باشد. علامه طباطبايي درباره آيه «النبي اولي بالمؤمنين…» چنين مي‌گويد:

«انفس مؤمنان، همان مؤمنان است. پس معناي آيه اين است كه پيامبر از خود آنان به خودشان اولويت دارد؛ و معناي اولويت، رجحان جانب پيامبر است هنگامي كه امر داير بين ايشان و ديگران شود. پس خلاصه اينكه هر چه مؤمن براي خودش قائل است، مانند حفاظت، محبت، مراقبت، بزرگي و به اجرا گذاشتن اراده، پس پيامبر از خودش به آن امر اولي است و اگر امر بين پيامبر و خودش در يكي از آنها داير شود، جانب پيامبر بر خودش ارجحيت دارد.»[1]

1ـ تفسير الميزان، ج‏16، ص‏276.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

پرسش‌هاي پژوهش

1ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها، ملل و دولت‌ها چيست؟

2ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي تبليغ و ارشاد ديگر ملت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها چيست؟

اهداف اين پژوهش

ــ آشنايي با مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

ــ آشنايي با مباني قرآني مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

Author: 92