ارائه راهکارهای پیشگیرانه از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن -پايان نامه کارشناسی ارشد

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان

قسمتی از متن پایان نامه :

  

گفتار دوم : نوجوانان و جوانان

1- دوره دبیرستان (متوسطه اول)

اصطلاح Adolescence (نوجوانی) از کلمه لاتین Adolescere مشتق شده است که به معنای رسیدن به بزرگسالی است. شروع آن با بلوغ است وبا عهده دار شدن مسئولیت بزرگسالی پایان می یابد[1]فیلسوفان
می گویند نوجوانی با زیست شناسی آغاز می شود و با فرهنگ خاتمه می یابد از این رو دوران نوجوانی ممکن است در بعضی جوامع ابتدایی تر کوتاه باشد در بعضی جوامع پیشرفته طولانی تر، شروع آن با تغییرات سریع در انتظارات وتوقعات جامعه از نوجوان و همچنین انتقال تدریجی از نقش های قبلی به نقش های تازه همراه است. در این مرحله اقدامات و تعلیمات تربیتی باید کاملا گزینشی و با هدف خاصی باشد  البته می توان گفت چون در این سن شالوده ساختار فکری کودک در مراحل قبلی (شیرخوراگی ، نوپایی – کودکی ) ساخته شده است انجام آموزه های تربیتی در مدارس در سطح مقطع متوسطه اول ( راهنمایی ) کار بسیار آسانی نیست وهمت مضاعف معلمان و مربیان را می طلبد البته این امر در مورد نوجوانانی صدق می کند که در دسترس آموزش و پرورش هستند زیرا اکثر قریب به اتفاق نوجوانانی که تربیت یافته خانواده های خشونت گرا، تنبیه کننده و خانواده های فقیر و ضعیف هستند در دسترس آموزش و پرورش نیستند یا بسیاری از آنان ترک تحصیل می کنند و یا راهی بازار کار می شوند بسیاری از دانش آموزان مسئله دار در این مقطع از تحصیلات بدون هیچ مقاومتی از سوی مسئولان مدرسه ، درس را کنار می گذارند. در سال تحصیلی 91 سه میلیون دانش آموز از ثبت نام در مدارس سرباز زدند که این آمار بسیار نگران کننده است. با این حال بسیاری از نوجوانان در حال تحصیل در معرض خطر گرایش به بزه کاری هستند و یا مستعد بزه کاری اند در این دوره سنی نوجوانان، معلمان و اولیای مدرسه با کمک والدین می توانند کمک شایانی به آنان کنند بنحوی که رفتارهای آنان را مورد سنجش و ارزیابی روانشناسانه قرار دهند و برخوردهای مناسب با آنان داشته باشند از جانشین های تنبیه بجای تنبیه ( کلامی – جسمی ) استفاده نمایند که بیشتر به اصلاح رفتار کمک می کنند و آنان را از پرخاشگری و سوء رفتار باز می دارد لذا تنبیه نوجوانان اگر حساب شده نباشد به مراتب خطر بزه کاری آنان در آینده از مراحل قبلی بیشتر خواهد بود و این امر باید مورد توجه مسئولین امر آموزش و پرورش ( مدارس ) و اولیاء قرار گیرد .

2- دوره دبیرستان ( متوسطه دوم )

دراین دوره که ترکیبی از دوره نوجوانی و جوانی است از سن چهارده سالگی شروع و تا هجده سالگی را در بر می گیرد یکی از مراحل بسیار حساس و بحرانی هر شخص بشمار می آید چرا که با رخ دادن بلوغ در این مرحله فرد از کودکی فاصله گرفته و احساس بزرگی می کند و به تصور خود در بسیاری از کارهای روزمره خود را بهترین فرد برای تصمیم گیری می داند غافل از آنکه هنوز به درجه ای از پختگی فکری نرسیده است که بتواند خوب را از بد بطور کامل تمیز دهد شاید او بتواند ظواهر امور را به خوبی درک کند اما از درک بسیاری از مفاهیم و اموری که دارای مضامین مبهی هستند عاجز است و نیاز به راهنمایی افراد خبره و با تجربه چون اولیای منزل و مدرسه دارد  وظیفه اولیای خانواده و مدرسه در این دوران بسیار تعیین کننده و تاثیر گذار است و مسئولیت آنان نسبت به دوره های سنی قبلی بسیار سنگین تر است لذا می طلبد که اولیا خصوصا اولیای مدرسه در مقابله با رفتار ناخوشایند نوجوانان که آموخته شده در مراحل قبلی بوده و با هر الگویی ( خانواده – محیط – مدرسه ، همسالان) که باشد بخاطر نهادینه شدن این رفتار در وجود نوجوان ، روشهای علمی را بجای روشهای سنتی تنبیه در پیش بگیرند . معلمان و عوامل اجرائی مدارس ( مدیر و معاونین ) باید با آموزش شیوه های درست برخورد با نوجوانان خود را غنی سازند تا در برخورد با مقوله های چون خشونت، سرکشی ، مدل های خاص مو ولباس و … دانش آموزان که از ملزمات این گروه سنی می باشد درایت به خرج دهند و روش مناسبی برای اصلاح آنان در پیش بگیرند البته باید توجه کنند که در کنار درایتی که به کار می بندند مقررات آموزشی مدارس را مخدوش نکرده ومواظب باشند که در کنترل رفتار دانش آموزان به خطا نروند زیرا هر گونه افراط و تفریط در این دوره نه تنها نوجوانان وجوانان را به ورطه بزه کاری آینده می کشاند بلکه جامعه را نیز در معرض خطر آسیب های اجتماعی فراوان  قرار می دهد در این مرحله هر یک از انواع تنبیه می تواند خطر بزه کاری دانش آموزان را در آینده بدنبال داشته باشد خصوصا تنبیه جسمی که نه تنها در آینده بلکه بخاطر احساس بزرگی و نیرومندی که دانش آموزان دراین سن تصور می کنند که البته بعضا واقعیت هم همین است ممکن است عکس العمل های غیر قابل پیش بینی نظیر درگیری با اولیای مدرسه و فرار از مدرسه و خانه و … فوری و بلافاصله بعد از تنبیه  از آنان سر بزند که نتیجه آن ایجاد آسیب های فردی و اجتماعی و افزایش آمار بزه کاری در جامعه است .

1- هنری ماسن، پاول ، رشد و شخصیت کودک ، ترجمه ، یاسانی ، نشر مرکز چاپ 1380 ص 635

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه­ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان­نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه­ی پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان­نامه زمانی افزون­تر می­شود که با توجه به
آموزه­های دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون 1- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری 2- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری 3- ساخت جامعه­ای سالم و عاری ازهرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون می­سازد.

 

د)پرسش­ها

با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخ­گویی به این پرسشهاست.

1- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟

2- تنبیه چه تأثیری در برچسب­زنی دانش­آموزان و سوق دادن آنها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟

3- جایگاه تنبیه دانش­آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟

4- راهکارهای پیشگیرانه­ از تنبیه منجرب به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟

 

Author: 92